بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند

شنبه 31 ارديبهشت 1401
14:51
امین

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری و صنعتی را از نظر نوع مولد می توان به ۴ بخش مختلف و از نظر توزیع هوای سرد و گرم نیز به ۲ بخش کلی تقسیم بندی نمود که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه های متعددی هستند.

به کلیه فناوری هایی که جهت بهینه سازی شرایط داخلی سازه ها انجام میشود تهویه مطبوع میگویند، این شرایط میتواند شامل کیفیت هوا، دما، رطوبت و حتی فشار محیط باشد؛ با توجه به این تعریف باید بدانید که مهندسین رشته مکانیک با استفاده از اصول مکانیک سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت به طراحی سیستم های تهویه که در ادامه مشاهده میکنید، میپردازند.

۴ بخش اصلی از ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها عبارتند از :

۱ . سیستم های مولد گرما
۲ . سیستم های مولد سرما
۳ . سیستم های مولد دو فصلی
۴ . سیستم های نیمه مولد دو فصلی

انواع سیستم های تهویه مطبوع

شاخص های انتخاب سیستم تهویه مطبوع

استفاده از این سیستم های سرمایشی و گرمایشی تهویه با شروع فصل گرما و سرما بیشتر میشود و معمولا افراد شرایطی را لازم دارند که درآن محیط بدون اینکه انرژی بیش از حد مصرف کند بتواند راندمان بالایی داشته و هوای مناسب و مطبوعی را ایجاد کند؛ در این شرایط هنگام انتخاب سیستم تهویه مورد نظر خود باید شاخص هایی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین خرید را برای داشتن هوای ایده آل در محیط داخلی خود داشته باشید.

حال به زیر مجموعه های هر یک از آنها می پردازیم.
۱ . انواع سیستم های تهویه مطبوع مولد گرما

۳ نوع از ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها مربوط به سیستم های صرفا گرمایشی (مولد گرما) می شود.

۱ . ۱ . دیگ ها

دیگ آب گرم

دیگ آب داغ

دیگ بخار

دیگ ها (بویلر ها) در موتورخانه نصب می شوند و پس از افزایش دمای آب یا ایجاد بخار داغ ، آب گرم یا بخار را با لوله کشی به واحدهای مصرف کننده داخل ساختمان مانند رادیاتور ، فن کویل ، سیستم گرمایش از کف ، هواساز و … ارسال می کنند تا در این واحدها عمل گرمایش هوا انجام شود.

امروزه با گسترش استفاده از ابزار های الکترونیکی در زندگی انسان ها، عدم آگاهی درباره طریقه استفاده صحیح از این امکانات می تواند تبعات سنگینی برای انسان ها داشته باشد و باید راهکاری پیدا کنیم تا با اطلاع رسانی صحیح بتوان طریقه استفاده صحیح از تمام این امکانات را برای انسان ها فراهم کنیم؛ در عصر حاضر رشد روزافزون صنعت و تکنولوژی در موازات یکدیگر باعث شده است تا استفاده بیش از حد از این ابزارها زندگی انسان ها را به مخاطره بیندازد.

امیدواریم که شما کاربران عزیز با مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع آشنا شده باشید، برای اطلاع بیشتر در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله شارژ گاز کولر گازی و داکت اسپلیت لوگرانو را مطالعه کنید. ولی با تمام این تفاسیر نیاز است تا شما بدانید که چه نوع تهویه را نیاز دارید و یا به صورت دقیق تر چه دستگاه و سیستم تهویه ای برای فضای شما نیاز است؟

جدا از بحث تهویه مطبوع، زندگی ماشینی انسان ها به سمت و سویی می رود که شاهد بیماری های نوظهور و جدید در آحاد جامعه های مختلف باشیم، ولی نکته اصلی و جواب سؤال بالا این است که اگر ما از طریقه استفاده صحیح و معایب هر ابزاری آشنا باشیم، می توانیم این تهدیدات را به شدت کاهش داده و از آسیب های مخرب جلوگیری کنیم.

در این قسمت می خواهیم تاثیرات مثبت یا همان مزایای تهویه بر زندگی و سلامت انسان ها را به شما نشان دهیم.

بویلر

۱ . ۲ . کوره هوای گرم

کوره هوای گرم سیستمی تقریبا منسوخ شده است که هوا را گرم و با کانال در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می کند و معمولا در ساختمان های با فضای یکپارچه (مانند سوله های صنعتی یا ساختمان های تجاری با فضای بزرگ و یکپارچه) کاربرد دارد. در کوره هوای گرم توسط یک مشعل گازسوز یا گازوئیل سوز ، هوا گرم شده و با کانال کشی به درون ساختمان منتقل می گردد. انواع گوناگون مشعل جزو تجهیزات مکمل مولدهای گرمایی محسوب می شود. مانند مشعل اتمسفریک، فن دار، گازی، دوگانه سوز و …


۱ . ۳ . سیستم گرمایش تابشی (پنل تشعشعی که معمولا به صورت سقفی و در اماکن صنعتی نصب می شود)

واحد تشعشعی شعله مستقیم

واحد تشعشعی غیر مستقیم

از جمله مهمترین مزایا و برتری های این سیستم این است که به صورت موضعی می توان یک یا چند قسمت مورد نیاز از یک سالن بزرگ را با این روش گرم کرد ولی از جمله مهمترین معایب آن می توان به صرفا گرمایشی بودن آن، عدم توان در تامین هوای تازه و سیرکولاسیون آن در این سیستم و عدم تنظیم رطوبت و پاک سازی هوا در آن اشاره کرد.

گرمایش سالن های بزرگ صنعتی
۲ . انواع سیستم های تهویه مطبوع مولد سرما در ساختمان ها

۲ نوع از ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها مربوط به سیستم های صرفا سرمایشی (مولد سرما) می شود.

۲ . ۱ . چیلرها

۲ . ۱ . ۱ . چیلر تراکمی (بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند)

تقسیم بندی چیلرهای تراکمی از نظر کمپرسور :

چیلر تراکمی رفت و برگشتی (پیستونی)

چیلر تراکمی اسکرو

چیلر تراکمی سانتریفیوژ

چیلر تراکمی اسکرال

تقسیم بندی از نظر نوع کندانسور :


چیلر تراکمی آب خنک (کندانسور آبی)

چیلر تراکمی هوا خنک (کندانسور هوایی)

نکته : دستگاه هایی مانند کولر گازی نیز بخاطر عملکرد بر پایه سیکل تبرید تراکمی جزو این دسته قرار می گیرند. با این تفاوت که چیلر جزو سیستم های مرکزی (ساختمان های متوسط تا بزرگ) و کولر گازی جزو سیستم های محلی (اتاق های با متراژ کم) است.

نکته : چیلر دستگاهی برای سرد کردن آب است. پس از اینکه آب در چیلر سرد شد با پمپ به یونیت های داخل ساختمان مانند فن کویل ها پمپاژ می شود تا فن کویل ها عمل کاهش دمای هوا را انجام دهند. ما در این مقاله سعی می کنیم که ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها را با توضیحی کوتاه درباره هر یک نام ببریم و برای پی بردن به مزایا و معایب آنها پیشنهاد ما این است که مقاله مربوط به هر یک از این دستگاه ها را مطالعه و آنها را نسبت به هم مقایسه کنید.

سیستم های انبساط مستقیم:

این سیستم شامل یک واحد تهویه کننده خود کفاست که میتواند در داخل فضای مورد تهویه یا در مجاورت آن نصب شود.مایع مبرد مستقیما در داخل کویل های این واحد تبخیر گردیده هوای عبوری از روی کویل ها و نتیجتا فضای اتاق را خنک میکند .گرمایش فضای مورد تهویه می تواند توسط همین واحد و یا به طور جداگانه صورت پذیرد.شکل 1 این واحد را به صورت شماتیک نمایش میدهد.

سیستم تمام آب
در این سیستم سیال ناقل حرارت (آب سرد یا آب گرم )در محل جداگانه ای تهیه شده به داخل کویل های مبدل حرارتی اتاق (مثلا فن کویل )ارسال میگردد و در آنجا هوایی را که توسط بادزن با سرعت از روی کویل عبور میکند ،سرد یا گرم مینماید.شکل 2 سیستم تمام آب را به طور شماتیک نمایش میدهد

سیستم تمام هوا
در این سیستم دستگاه تهیه کننده هوای مطبوع در محلی دور از فضای مورد تهویه قرار میگیرد.سیال ناقل حرارت (آب سرد ،آب گرم یا بخار )به داخل کویل های دستگاه تهویه مطبوع مرکزی (هوا ساز)ارسال شده هوایی را که توسط باد زن به سرعت از روی این کویل ها عیور داده میشود سرد یا گرم میکند.این هوا پس از انجام یک سلسله تحولات دیگر (از قبیل رطوبت زنی و ...)از طریق سیستم کانال، به فضای مورد تهویه فرستاده میشوند.شکل 3 این سیستم را به طور شماتیک نمایش میدهد.

سیستم هوا –آب
در این سیستم که بطور شماتیک در شکل نشان داده شده است ،آب گرم و یا آب سرد تهیه شده در دستگاههایی که دور از فضای مورد تهویه قرار دارند ،به داخل مبدل حرارتی اتاق ارسال گردیده بخش اعظم بار حرارتی اتاق را جبران می کنند. از طرف دیگر مقداری هوای گرم یا سرد که آن نیز در یک دستگاه هواساز مرکزی تهیه شده ،به اتاق فرستاده میشود که وظیفه تامین تنها اندکی از بار حرارتی اتاق را بر دوش دارد ولی در عوض نیاز اتاق را به هوای تازه بر آورده می کند مبدل حرارتی اتاق میتواند یک واحد القایی یا یک پانل تشعشعی باشد.


سیستم هوا - آب
سیستمی است که قابلیت سرمایش یا گرمایش ساختمان را به اقتضای فصل دارد.این سیستم اساسا یک واحد تبرید است که میتوان از طریق یک شیر مخصوص ،مسیر سیال مبرد را که در آن تغییر داده اواپراتور آنرا به کندانسور یا بالعکس تبدیل نمود.بدین ترتیب هوا در عبور از روی کویلی که در تابستان نقش اواپراتور را بازی میکند ،خنک شده و در زمستان با گذر از روی همین کویل که توسط شیر مخصوص تبدیل به کندانسور شده است ،گرم میگردد.شکل 5 سیستم پمپ حرارتی را نشان میدهد.

چیلر

۲ . ۱ . ۲ . چیلر جذبی (بر پایه سیکل جذبی کار می کند)

تقسیم بندی چیلرهای جذبی از نظر نوع ماده جاذب :

لیتیوم بروماید (یک مرحله ای ، دو مرحله ای ، شعله مستقیم)

آمونیاک

سلیکاژل

تقسیم بندی از نظر نوع مولد :


با ژنراتور بخار

با ژنراتور آب داغ

با ژنراتور آب گرم

با ژنراتور شعله مستقیم

نکته : منظور از ژنراتور در واقع مولد مورد نیاز برای کارکرد سیکل جذبی است. در واقع در این دستگاه از یک مولد گرمایی استفاده می شود تا سیکل این دستگاه کار کرده و سرمایش مورد نیاز را ایجاد کند.


۲ . ۲ . خنک کننده های تبخیری

کولر آبی
۳ . انواع سیستم های مولد چهار فصلی (هم سرمایش هم گرمایش)

۲ نوع از ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها شامل سیستم هایی می شود که کلیه تجهیزات مربوط به سرمایش و گرمایش فقط در یک سیستم یکپارچه وجود دارد و به سیستم های دیگر نیازی نیست. یعنی اینکه این دستگاه ها صرفا سرمایشی یا صرفا گرمایشی نیستند و می توانند هم به عنوان دستگاهی گرمایشی و هم سرمایشی استفاده شوند.

۳ . ۱ . نوع تراکمی (بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند)


پمپ حرارتی گازسوز GHP

پمپ حرارتی الکتریکی VRF

بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند

این دستگاه ها نیز همانند چیلر بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کنند (یعنی دارای کمپرسور و قطعات سیکل تبرید مانند کندانسور و اواپراتور هستند) و در یک سیستم یکپارچه و به همراه فن کویل های نصب شده در ساختمان ، عمل سرمایش و گرمایش هوای داخل ساختمان را انجام می دهند. دستگاه داکت اسپلیت به عنوان یک سیستم که اغلب در محیط خانه و محل کار با فضای ‏استاندارد به کار برده می‌شود، دارای دو یونیت داخلی و خارجی است. هر یک از این سیستم ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند که توضیحات مربوط به آنها بسیار زیاد است که در مقالات زیر می توانید در مورد هر کدام از آنها مطالعه کنید و به تفاوت های اساسی و موارد کاربرد آنها پی ببرید.


۳ . ۲ . ترکیب نوع تبخیری و کوره هوای گرم - دستگاه اکونوپک: دستگاه اکونوپک دارای سیستم سرمایش تبخیری (مانند کولر آبی) و سیستم گرمایش شبیه کوره هوای گرم در یک دستگاه یکپارچه است.

اکونوپک

۴ . انواع سیستم های تهویه مطبوع نیمه مولد چهار فصلی

منظور از نیمه مولد این است که وظیفه اصلی این دستگاه ها معمولا سرمایش (سرمایش تبخیری شبیه کولر آبی) است که با تعبیه یک کویل آبگرم در آن و اتصال آن به دستگاه های مولد گرما مانند بویلر (دیگ آبگرم) یا پکیج گازسوز و … می توان سیستم گرمایش ساختمان را نیز در همان دستگاه تعبیه نمود. ۲ نوع دیگر از ۱۴ نوع از انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها از نوع نیمه مولد چهار فصلی است که عبارتند از :


۴ . ۱ . نوع تبخیری

دستگاه زنت سرمایشی به همراه کویل آبگرم

دستگاه ایرواشر سرمایشی به همراه کویل آبگرم

دستگاه زنت و ایرواشر هر دو بر پایه سیستم تبخیری (شبیه کولر آبی) عمل سرمایش هوا را انجام می دهند و برای گرمایش کافی است که یک یا تعدادی کویل مخصوص آبگرم درون آن جاسازی شود تا آبگرم موتورخانه یا پکیج به کویل پمپاژ شده و با چرخش فن جاسازی شده در پشت کویل ، عمل گرمایش هوا نیز در همین دستگاه ها انجام شود. این دستگاه ها نیز مزایا و معایب و نیز کاربردهای ویژه ای دارند که برای شناخت بهتر آن پیشنهاد می کنیم که مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.


زنت

۴ . ۲ . نوع تراکمی

دستگاه روفتاپ پکیج (پکیج یونیت) به همراه کویل آبگرم

روفتاپ پکیج از دو بخش چیلر و هواساز در یک دستگاه یکپارچه تشکیل می شود. چیلر وظیفه سرمایش هوا را بر عهده دارد. کویل آبگرم موجود در قسمت هواساز این دستگاه نیز به آبگرم پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه نیاز دارد تا عمل گرمایش هوا را انجام دهد.


پکیج پشت بامی

تا اینجا به انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان از نظر نوع مولد (ایجاد کننده آب سرد یا گرم یا مبرد آماده تبخیر) اشاره کردیم. دستگاه های دیگری نیز در سیستم های تهویه مطبوع وجود دارند که وظیفه آنها تولید (مولد) سرما و گرما نیست بلکه وظیفه آنها انتقال و توزیع حرارت و برودت تولیدی در مولدها به داخل فضای تهویه شونده است که در زیر به برخی از مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم.


تجهیزات تک فصلی برای توزیع گرمایش در محیط داخل :

۱ . یونیت هیتر (فن دار)

دستگاهی است شامل کویل پر پیچ و خم و فن که آب گرم تولیدی در مولد (پکیج گازسوز یا بویلر) ، درون آن جریان داشته و توسط فن ، هوای عبوری از اطراف کویل گرم شده و به درون محیط ارسال می شود. این دستگاه اغلب در سوله هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند کاربرد دارد چونکه فن با توان بالایی دارند که قادر است حجم زیادی از هوا را پس از تنظیم دما، پرتاب کند.


یونیت هیتر های متصل به بویلر

۲ . لوله های گرمایش از کف

لوله های گرمایش از کف هم فقط مسئولیت گرم کردن هوا را بر عهده دارند و به دو شکل واحدی یا مرکزی به پکیج یا موتورخانه متصل می شوند.


گرمایش از کف

۳ . رادیاتور (بدون فن)

رادیاتورها یا شوفاژها هم می توانند به صورت واحدی به پکیج و یا به صورت مرکزی به موتورخانه متصل شوند و سیستمی فقط گرمایشی هستند.


سیستم موتورخانه شوفاژ
تجهیزات چهار فصلی برای توزیع گرمایش و سرمایش در محیط داخل :

۱ . فن کویل

۲ . هواساز (با قابلیت فیلتراسیون ، رطوبت زنی و رطوبت گیری)

این دستگاه ها (فن کویل ها و هواسازها) هم برای توزیع هوای سرد و هم گرم استفاده می شوند. در تابستان، آب سرد در آنها جاری می شود و در زمستان، آب گرم. این ۲ نوع هم از جمله پرکاربردترین انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها هستند که هر یک کاربرد و مزایا و معایب خاص خود را دارد که در متن های زیر می توانید به طور کامل ساختار و ویژگی های آنها را مطالعه و مقایسه کنید.


[ بازدید : 321 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

یکی از مهم ترین فاکتورهای تفاوت کولر سلولزی

شنبه 31 ارديبهشت 1401
14:50
امین

همان‌طور که قبلاً نیز در این نوشتار ذکر شد، سیستم‌های HVAC را می‌توان شامل طیف وسیعی از سیستم‌های تهویه مطبوع، ازجمله سیستم‌های خنک‌کننده خانگی تا سیستم‌های بسیار بزرگ و پیچیده صنعتی دانست.

به‌طورکلی طراحی یک سیستم تهویه مطبوع مناسب، نیاز به استفاده از اصول موجود در علوم ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت دارد. همچنین لازم به ذکر است که یک سیستم تهویه مطبوع زیرمجموعه‌ای از سیستم HVAC است.

در همین راستا لازم به اذعان است که جعبه‌های بزرگی که در قسمت بالای ساختمان‌ها یا ادارات مشاهده می‌شوند، نمونه‌ای از سیستم‌های HVAC هستند. درواقع این بخش‌ها، قسمت‌های قابل‌دیدن سیستم HVAC را تشکیل می‌دهند.

از طرفی سیستم گرمایش و سرمایشی که در خانه‌های مسکونی مشاهده می‌شود نیز زیرمجموعه‌ای از سیستم‌های HVAC هستند. این سیستم‌ها ممکن است با سیستم‌های بزرگ تهویه مطبوع و HVAC تفاوت‌هایی داشته باشند ولی در بسیاری از شرایط، مانند اصول پایه، شیوه عملکرد و بازده، دقیقاً مشابه با سیستم‌های بزرگ و تجاری تهویه مطبوع و HVAC عمل می‌کنند.

سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوا

سیستم تهویه مطبوع تمام هوا تنها سیستمی می‌باشد که می‌تواند تهویه مطبوع و کاملی را فراهم نماید؛ اما از طرفی حجم بالای تجهیزات و کانال‌های آن به‌منظور انتقال هوا همواره جزو عیوب اصلی آن محسوب می‌شود. درواقع در این نوع از سیستم‌ها تهویه به‌وسیله‌ی کانال‌های هوا انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر رویه این سیستم تهویه نیز بدین شکل می‌باشد که سیال ناقل حرارت و برودت را به داخل کویل دستگاه هواساز پمپ می‌کند و هوایی که توسط فن با سرعت از روی این کویل عبور می‌کند سرد یا گرم شده و به‌وسیله کانال‌های هوای سقفی به داخل فضاهای تهویه شونده توزیع می‌شود.

لازم به ذکر است که هوای عبوری از روی کویل همواره تصفیه فیزیکی شده و رطوبت زنی یا رطوبت‌گیری می‌شود و سپس به داخل فضاها ارسال می‌شود. دلیل نامیدن این سیستم‌ها به اسم تمام هوا نیز تنها به این دلیل است که برای همه‌ی فضاهای موردنیاز احتیاج به لوله‌کشی چه از نوع سرد و چه گرم نیست.

سیستم‌های تهویه مطبوع آب‌ و هوا

در این نوع سیستم‌ها به‌طورکلی سرمایش به‌وسیله‌ی هوا و گرمایش به‌وسیله‌ی آب تهیه می‌گردد. جالب است بدانید که در این روش معمولاً گرما به دو صورت گرمایش با آب گرم که دمای آن 70 تا 90 درجه سانتی‌گراد می‌باشد در دور فعالیت بوده و بیشتر ساختمان‌ها تحت چنین سیستمی فعال می‌باشند. از طرفی رویه‌ای دیگری تحت عنوان روش آب داغ وجود دارد. همچنین کاهش سطح مبرد می‌تواند تاثیرگذار باشد و باعث شود دستگاه به صورت نامنظم کار کند. برای اطلاع بیشتر در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله شارژ گاز کولر گازی و داکت اسپلیت لوگرانو را مطالعه کنید. در این رویه نیز کل سیستم دمای آب را تا 180 سانتی‌گراد بالا برده و این افزایش دما را با تحت‌فشار قرار دادن سیستم انجام می‌دهند. همچنین جالب است بدانید که این روش برای ساختمان‌های عظیم یا در مکان‌هایی که لوله‌کشی افزایش پیداکرده و درجه حرارت آب افت می‌کند کاربردی است.

سیستم‌های مطبوع تمام آب

به‌طورکلی در این نوع از سیستم‌ها ناقل حرارت آب می‌باشد که طی فرایند مشخصی در داخل موتورخانه به‌وسیله‌ی دیگ بخار گرم می‌شود. در این رویه از چیلر برای سرد کردن آب و از دیگ بخار برای گرم کردن آب بهره گرفته می‌شود. سپس آب سرد یا گرم تولید شده به داخل کویل ها فرستاده شده و در همان حین باد بزن از روی کویل عبور می‌کند و باعث سرما یا گرمای اتاق و به‌طورکلی تهویه اتاق می‌شود.

فرق کولر سلولزی و کولر معمولی

در زیر مزایایکولرسلولزی نسبت به سایر انواع کولر های تبخیری را بصورت خلاصه آورده ایم:

۱). عدم مقاومت در برابر هوا (No resistance against air)
زوایای پدهای سلولزی به نحوی طراحی شده است که در قبال هوا از خود مقاومت نشان نمی‌دهند. این پدها هوای گرم را در خود جای داده و به آن اجازه‌ی تماس متقابل با آب را می‌دهند. لذا هم از منظر تماس میزان هوای بیشتر با آب و هم از منظر زاویه‌ی تماس مناسب، راندمان خنک‌سازی افزایش پیدا می‌کند. این محاسبه‌ی زاویه در حالی صورت پذیرفته است که جریان آب در طول پدها نیز به صورت کاملا تخصصی و حساب شده بوده و بدون هیچ‌گونه ریزشی است.


۲). عدم تجمع آب در سیستم (No jamming damage)
به دلیل عدم تجمع آب در سیستم که از ساختار ظاهری پدهای سلولزی ناشی می شود، خطر آسیب به موتور وجود ندارد. چرا که آب به پایین (Trunk) ریزش می نماید.

  1. سرویس و نگهداری اسپلیت
  2. شارژ گاز کولر گازی
  3. سیستم تهویه مطبوع مرکزی چیست؟
  4. نکات مهم در نگهداری سیستم تهویه مطبوع


۳). عدم تغییر شکل (No deformation)
به دلیل عدم تغییر شکل پدهای سلولزی و شکل خاصی که طراحی شده اند، این پدها قادرند حداکثر هوای گرم را در خود مسدود کرده و در تماس با آب قرار دهند. بنابراین افیشنسی یا راندمان خنک سازی بالاتر خواهد رفت. این در حالیست که به دلیل ساختار نامظم در پوشالهای معمولی بخشی از هوا از طریق خلل و فرج از سیستم خارج شده و سبب افت راندمان می شود. به علاوه، سیستم منظم و تخصصی پدهای سلولزی این قابلیت را دارند که گرد و غبار و الودگی های محیطی را جذب کرده و در خود نگه دارند. بدین ترتیب عملکردی بدون آلودگی (Pollution Free) را شاهد خواهیم بود.

اجزای هواساز:

1- باکس هواساز: دمنده، فیلترها، کویلهای سرمایش و گرمایش و رطوبت زن در داخل آن قرار می گیرند که دارای یک یا چند ورودی و خروجی جهت تامین هوا می باشد. این باکس بر روی فونداسیون نصب می شود.ورودی ها و خروجی ها توسط کانال به بخش های مربوطه مرتبط می شوند.
2- دمنده: جهت مکش هوای تازه بیرون و برگشتی از فضاهای مختلف و دمش آن به داخل فضاهای مورد نظر می باشد .
3- فیلترها: جهت تصفیه هوا به کار می روند.فیلتر ها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:
الف- فیلتر فلزی: این فیلترها قابل شستشو می باشند و قادر به فیلتر کردن ذرات معلق در هوا به اندازه 1-2 میلی متر هستند.
ب- فیلتر کیسه ای(Bag Filter): این فیلتر ها به صورت معلق در محفظه هواساز قرار می گیرند و با عبور هوا از آنها هوا عملر فیلتراسیون انجام می شود.
ج- فیلترهای هپا(High Efficiency Particulate Air): این فیلترها توانایی جذب ذرات تا 0.3 میکرون را دارای می باشند.کاربرد آنها در اتاقهای جراحی، اتاق تمیز و برخی صنایع حساس می باشد.
4- کویل های سرمایش وگرمایش : با جریان یافتن آب سرد یا گرم و یا مبرد در داخل آنها وعبور هوا از روی آن ها هوا گرم یا سرد شده و به داخل فضاها هدایت می شود.
5- رطوبت زن : با پاشش آب توسط نازل در جریان هوا و یا عبور جریان خشک هوا از روی مخزن آب رطوبت آن افزایش می یابد.
6- تجهیزات کنترلی: مانند دماسنج ها ، رطوبت سنج ها ،شیرهای کنترلی و دیگر تجهیزات می باشند که جهت کنترل عملکرد هواساز به کار می روند.
7- محفظه اختلاط هوا: در برخی از هواسازها(هواساز با هوای برگشتی) حدود %80 هوای داخل فضاها را توسط کانال به هواساز برگشت می دهند تا در محفظه اختلاط با هوای تازه مخلوط شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.


۴). بهره وری در مصرف انرژی (Reducing energy consumption)
پدهای سلولزی قابلیت کاهش درجه حرارت هوا تا 15 درجه سانتی گراد یا حتی بیشتر را دارند. با افزایش ریت خنک سازی طبیعتاً میزان برق مصرفی کاهش یافته و هزینه های انرژی نیز کاسته خواهد شد.


۵). بدون نیاز به تعویض (No need for replacement)
تمامی پدها و پوشال های مورد استفاده در سایر کولرهای تبخیری نیاز به تعویض سالیانه دارند. بخصوص در اماکن صنعتی این تعویض نیازمند زمان کمتری است. چرا که آلاینده های محیطی بالا بوده و سبب افت کیفیت و اختلال در عملکرد سیستم می شوند. اما پدهای سلولزی عمر مفید 3 تا حتی 5 ساله دارند. این در حالی است که کولرهای معمولی اغلب پس از دو سال کارکرد، به حداقل افیشنسی خود می رسند.


۶). قابل شستشو بودن پدهای سلولزی (washable)
پدهای سلولزی را می توانید به سادگی شستشو دهید. بدون این که از کارایی آن کاسته شود،یا تغییر شکل و ماهیت دهد.


۷). رسوب زدایی آسان (easily sediment removing)
رسوب زدایی پدهای سلولزی بسیار اسان است. چرا که این پدها دارای ساختار منظم و متناسب می باشند.
۸). قیمت پایین (Low price)


قیمت کولرهای سلولزی نسبت به ویژگی های بارز و ارزنده ای که دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. قیمت این نسل از سیستم های خنک کننده تبخیری نسبت به سیستم های پد چوبی و یا پلاستیکی و شیشه ای بسیار پایین تر است.

۹). حداقل هزینه نصب و نگهداری (Minimum installing and maintaining cost)

یکی از مهم ترین فاکتورهای تفاوت کولر سلولزی و کولر معمولی نصب، تعمیر و نگهداری این کولرهاست. تنها کاری که لازم است پس از نصب انجام دهید رسوب زدایی، پاکسازی و کنترل متداول سیستم است. البته این اعمال نیز به سهولت تمام و در کمترین زمان صورت می پذیرند.

انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه را در بازار مشاهده نمود که هر یک با توجه به اهداف خاصی که برای هر فضا تعریف می‌شود مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما این اهداف چیست و چه نوع سیستم تهویه‌ای برای هر مکانی اعم بیمارستان، اداره یا خانه توصیه می‌شود؟

سیستم تهویه مطبوع هوا چیست؟ دستگاه داکت اسپلیت به عنوان یک سیستم که اغلب در محیط خانه و محل کار با فضای ‏استاندارد به کار برده می‌شود، دارای دو یونیت داخلی و خارجی است. از جمله مواردی که برای ‏سرویس و نگهداری دستگاه ممکن است روبه‌رو شویم را در ادامه اشاره خواهیم کرد:‏ به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که سیستم‌های تهویه مطبوع هوا دربرگیرنده هر اقدام یا عملیاتی‌ می‌شود که به‌منظور مناسب‌سازی و تهویه شرایط داخل یک فضای بسته برای زندگی یا کار کردن می‌باشد. جالب است بدانید که امروزه تهویه مطبوع عمدتاً با استفاده از سیستم‌های پیچیده تمام‌خودکار صورت‌ می‌گیرد و هوای فضاهای داخلی را در شرایط مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای ثابت نگه‌ می‌دارند. به چنین دستگاه‌هایی که بدین منظور مورداستفاده قرار می‌گیرند سیستم تهویه مطبوع هوا گفته‌شده و دارای انواع مختلفی ازجمله انواع سرمایشی، گرمایشی، رطوبت زنی، رطوبت‌زدایی و تصفیه هوا می‌باشد.


۱۰). خنک سازی و تهویه هوا (Cooling is by the fresh air)
عملکرد سیستم کمپرسور کولرهای سلولزی به نحوی است که هوا را گرفته و مجددا پس از خنک سازی تحویل محیط می دهد. بنابراین تهویه مطبوع نیز صورت می پذیرد.
۱۱). تکنولوژی ساده اما کارآمد (Simple but efficient technology)

۱۲). فاقد آسیب های زیست محیطی مضر (No harmful environmental damages)

به دلیل عدم استفاده از گازهای سمی نظیر CFO و HFC در این سیستم ها، پدهای سلولزی به سلامت زیست محیطی مشهور هستند.
۱۳). عملکرد به عنوان فیلتر هوا (Air filters)
پد سلولزی خیس درست مثل یک فیلتر هوا عمل می نمایند. این پدها به راحتی و بدون صرف هیچ هزینه اضافه ای گرد و غبار هوا را گرفته و محیطی تمیز را تقدیم کاربر می کنند.


۱۴). عدم ایجاد آلرژی (Without making any allergies)
برخلاف پدهای دیگر و برخی از پوشال ها، پدهای سلولزی هیچ گونه عارضه یا آلرژی برای کاربر ایجاد نمی نمایند. علاوه بر آن می توانید تنفسی سالم را با کولرهای سلولزی تجربه کنید.
تفاوت کولر سلولزی و کولر معمولی به صورت کلی در اینجا مورد بررسی قرار گرفت.

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع بر اساس درجه حرارت

در یک نگاه کلی می‌توان سیستم‌های تهویه مطبوع را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد که یکی از این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس درجه حرارت می‌باشد. ۱. نوع زمستانی و تک فصلی گرم‌کننده به‌طورکلی می‌توان مطرح کرد که شوفاژ با دیگ آب گرم و پکیج دیواری ازجمله سیستم‌هایی هستند که توانایی گرمایش در زمستان را دارند.

همچنین سیستم‌های دارای حرارت مرکزی، بخاری و شومینه‌ها نیز از این قابلیت برخوردار هستند، اما لازم به ذکر است که کیفیت پاسخگویی پایین‌تر و نواقص بیشتری نسبت به سیستم‌های حرارت مرکزی دارند.

۲. تابستانی و تک فصلی سردکننده اسپلیت (سردکننده)، کولرگازی و کولرآبی ازجمله سیستم‌های تک فصلی سردکننده هستند که کارکرد آن‌ها بر اساس چرخه‌های تبرید بوده و عملاً سیستم‌های متفاوتی می‌باشند.

۳. دو فصلی گرم و سردکننده چیلر، مینی چیلر، فن کویل، سیستم وی آر اف و هواساز ازجمله سیستم‌هایی هستند که در دو فصل گرم و سرد سال قابل‌استفاده هستند.

به‌طورکلی کارکرد آن‌ها به این صورت است که یا از سیستم یکپارچه‌ی دو فصلی و یا از دو سیستم مجزای زمستانی و تابستانی به‌صورت هم‌زمان استفاده‌شده است.

این نوع از سیستم‌ها در مناطق سردسیر یا گرمسیر کاربرد ندارد و باید از سیستم‌های تک فصلی استفاده شود. ولی لازم به ذکر است که در سایر مناطق استفاده از سیستم دو فصلی رواج بیشتری داشته زیرا قابلیت‌های بیشتری داشته و در برخی هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.


[ بازدید : 321 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

اکسپنشن ولوها شیرهای اتوماتیکی

سه شنبه 14 دی 1400
15:07
امین

هیچکدام از فرآیندها، دستگاه‌ها یا موتورهای صنعتی به خاطر ایجاد گرما در حین تولید، ۱۰۰% مفید نیستند و دلیل کاملاَ مفید نبودنشان هم همین است. و اگر این گرما حذف نشود، باعث کم شدن زمان تولید، توقف تجهیزات و حتی خرابی‌ های ناگهانی تجهیزات می‌شود. به خاطر همین لازم است سرمایش را در طراحی سیستم‌ های فرایندی صنعتی به کار بریم تا از این مسائل اجتناب شود.

استفاده از چیلر به منظور تامین سرما، فواید زیادی دارد. مثلا چیلر دما و فشار سازگار و یکدستی برای فرایند صنعتی شما فراهم می‌ کند، متغیرهای دما و فشار را حذف کرده و توسعه و بهینه ‌سازی پردازش را آسان می‌ کند و تولید محصولات با بالاترین کیفیت را تضمین می ‌کند.

عملکرد چیلر

عملکرد یک چیلر صنعتی، انتقال گرما از یک مکان( معمولا دستگاه پردازش یا فراورده) به جای دیگر (معمولاَ به هوای بیرون از تجهیزات تولید) است. استفاده از محلول آب یا گلیکول برای انتقال گرما به چیلر یا بیرون از آن رواج زیادی دارد که برای داشتن یک سیستم مخزنی و پمپی، ممکن است نیاز به چیلر پردازنده داشته باشیم. صرف نظر از صنعت و روندکاری شما، اطمینان حاصل کنید که سرمایش کافی دارید چون این موضوع نقش مهمی در تولید و صرفه‌جویی دارد.

مهندسی چیلر جذبی تخصصی

در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای کمپرسور استفاده می گردد. عمومی ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم لیتیوم برماید است. در این سیستم، در قسمت جذب کننده بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ، جذب و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می شود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار 1/0 اتمسفر است به حالت مایع در می آیدو سپس در خنک کننده که تحت فشار 01/0 اتمسفر دوباره به بخار تبدیل می گردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنک کننده می گیرد و باعث ایجاد برودت می گردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل می گردد و دوباره این چرخه تکرار می شود.

سیستم دارای فقط گرمایش


شکل یک سیستم که فقط امکان گرمایش در آن وجود دارد را نشان می دهد البته تهویه نیز بخشی از کار این سیستم است. به نمادهای مربوط به فیلتر، کویل سرمایشی و فن توجه کنید. این نمادها و نمادهای دیگری که در بخش های بعدی ملاحظه خواهید کرد در نقشه های تهویه مطبوع متداول هستند:
* (Return Air) RA هوای برگشتی: هوای برگشتی از فضای تهویه شده مجدداً وارد سیستم شده و پس از عبور از دستگاه و تهویه مجدد وارد فضای تهویه شده می شود.
* (Outside Air) OA هوای بیرون: برای این که هوای داخل ساختمان کیفیت خود را از دست ندهد و از نظر سلامتی در شرایط خوبی قرار داشته باشد، لازم است مقداری از هوای تازه ی بیرون وارد سیستم شود . استانداردهای موجود در زمینه ی تهویه مطبوع مقدار حداقل هوای تازه ی مورد نیاز برای فضاهای مختلف را مشخص کرده اند که این مقدار باید حتماً تامین شود.
* (Mixed Air) MA هوای مخلوط: هوای برگشتی و هوای تازه بیرون در محفظه ی اختلاط با هم مخلوط شده و مخلوط هوای حاصل از درون دستگاه عبور کرده و به فضاهای مورد نظر ارسال می شود.
* (Supply Air) SA هوای تغذیه: هوای تهویه شده ای است که به طرف فضاهای مورد نظر ارسال می شود

در بهترین مینی چیلر و چیلر تخصصی

گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد. این گاز سپس به کندانسور مربوط وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. مایع به دست آمده با عبور از شیر انبساط وارد خنک کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد، این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و مایع سردکننده با گرفتن حرارت پنهان تبخیر خود از محیط، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط هستند می‌شود. پس از آن گاز حاصل از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود. با عبور سریع بخار در خلاء کندانسور، به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب، مایع ایجاد می‌گردد.

چیلر چگونه کار می‌ کند؟

در بسیاری از دستگاه‌ های سرمایش فرایندی، یک سیستم پمپی، آب سرد یا محلول آب و گلیکون را از چیلر به فرایند به گردش درمی ‌آورد. مایع سرد، گرما را از فرایند حذف می‌ کند و مایع گرم به چیلرها بر می‌ گردند یعنی به وسیله آب فرایند، گرما از فرایند به چیلر منتقل می ‌شود. چیلرها فرایندی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ریفریگرانت(ماده سردکننده) است.

انواع و کاربردهای مختلفی از ریفریگرانت‌ها وجود دارد و بسته به دماهای متفاوت، از آنها استفاده می ‌شود. ولی تمامی آنها براساس فشار و تغییر فاز ریفریگرانت از مایع به گاز و دوباره به مایع کار می کنند. به فرایند گرمایش و سرمایش ریفریگرانت وتبدیل آن از گاز به مایع و تبدیل دوباره آن به مایع، چرخه ریفریگرانت گفته می شود.

چرخه ریفریگرانتی با ترکیبی از گاز و مایع کم فشاری که وارد اواپوریتور(تبخیرکننده) می شود، شروع می شود. در اواپراتور گرمای ناشی از آب فرایند یا محلول آب و گلیکول، ریفریگرانت را می‌جوشاند و آن را از مایع کم فشار به گاز کم فشار تبدیل می کند. این گاز کم فشار وارد کمپرسور شده و متراکم شده و تبدیل به گاز پرفشار می شود.

اعتبار شیر انبساط ترموستاتیک یا اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک

اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک (TEV,TXV) یکی از پرکاربردترین شیرهای انبساط در سردخانه ها و چیلرهای تراکمی هستند. شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولوها شیرهای اتوماتیکی هستند که جریان مبرد به اواپراتور را براساس بار برودتی اواپراتور تنظیم می کنند. اگر بار در اواپراتور زیاد باشد، شیر اجازه عبور مبرد بیشتری را می دهد و در هنگام کاهش بار برودتی، شیر جریان مبرد ورودی به شیر انبساط ترموستاتیک را محدودتر می کند.

گاز پرفشار وارد کاندنسر(چگالنده یا متراکم کننده) می شود جایی که هوای فراگیر داخل آن یا آب کاندنسر گرما را برطرف کرده و آن را تبدیل به مایع پرفشار سرد می کند. مایع پرفشار به شیر انبساط که میزان ورودی ریفریگرانت مایع به اواپوریتور را کنترل می کند، منتقل می شود و بدین صورت چرخه ریفریگرانتی شروع می شود.

انواع چیلرها

چیلر، گرمای وسیله را گرفته و آن را خنک می کند. گرمای گرفته شده باید توسط خود چیلر، تماما از بین برود. یکی از روش های از بین بردن گرما همان استفاده از «کلوروفلوروکربن ها» به نام ریفریگرانت ها و روش هایی که شامل گرداننده های آبی هستند که آب را به گردش درآورده و گرما را از بین می برد. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد از جمله خنک کننده هوایی و خنک کننده آبی.

چیلر تراکمی هوا خنک

نوعی سیستم است که به مبدل گرما، جریان باد ارسال کرده و ریفریگرانت را با هوا خنک می کند. در کنار چیلر یک موتور فن جازساز شده است، نصب آن آسان است ولی چون گرمای تخلیه شونده در آن فضا ایجاد می شود، دستگاه تخلیه باید در یک فضای تنگ باشد. گاز با کمپرسور فشرده شده و به وسیله یک کاندنسر یا رادیاتور، سرد شده و تبدیل به مایع می شود. این نوع چیلر متشکل از چرخه گاز ریفریگرانت و آب گردشی است و گاز ریفریگرانت آن به عنوان یک رابط، گردش آب را خنک می کند.

مزایا:

محلول های قابل حمل و قابل دسترس برای تجهیزات دارای محدودیت فضا است.
چیلرهای خنک کننده هوایی بسته به اندازه و ظرفیت چیلر، هم برای خنک کردن موارد کوچک مقیاس و هم موارد در مقیاس تجاری عرضه می شوند.
گرمای برون داد شده از چیلرها را می توان برای گرم کردن تجهیزات در فصل سرما استفاده کرد تا درهزینه و زمان، بیشتر صرفه جویی کرد.


[ بازدید : 345 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

هوای خارج شده از داخل ساختمان را جمع می‌کنند

سه شنبه 14 دی 1400
15:07
امین

یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها و تجهیزات جهت تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی، دستگاه روفتاپ پکیج یا پکیج یونیت می‌باشد.

از روفتاپ پکیج (پکیج یونیت) جهت فیلتراسیون هوا، تأمین هوای تازه، سرمایش و یا گرمایش بصورت همزمان استفاده می‌شود.

عملکرد دستگاه پکیج یونیت (Rooftop Units) بدین گونه است که هوا توسط فن مکیده شده و پس از فیلتراسیون، در اثر تماس با سطح کویل سرمایشی و یا گرمایشی دمای آن کاهش یا افزایش می‌یابد.

روفتاپ پکیج (روف تاپ) به دو قسمت اصلی هواساز و کندانسینگ یونیت تقسیم می‌شود که هر دوی این قسمت‌ها در قالب یک دستگاه و پکیج تولید می‌گردد. هر یک از این دو قسمت دارای قسمت‌ها و جزئیاتی هستند که در این مقاله به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

قسمت هواساز یا هوارسان، شباهت زیادی به هواساز استاندارد یا هواساز هایژنیک دارد و قسمت کندانسینگ یونیت در واقع یک واحد سرمایش تراکمی است که بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند.

از پکیج یونیت‌ها جهت تهویه مطبوع سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری، مراکز فرهنگی، مراکز درمانی، سالن‌های ورزشی، ویلا و … استفاده می‌شود.

روفتاپ پکیج دارای مزایای زیادی از جمله هزینه نگهداری پایین، ضریب عملکرد بالا، مصرف برق پایین، طول عمر بالا، تهویه مطبوع یکنواخت و پایدار و … است.

از روفتاپ پکیج با بخش هواساز هایژنیک در اتاق‌های تمیز نیز جهت تأمین شرایط استاندارد مورد نیاز استفاده می‌شود

کندانسینگ یونیت اصلی و مناسب

بخش دیگر دستگاه روفتاپ پکیج قسمت کندانسینگ یونیت یا یونیت کندانسور است. وظیفه این قسمت تأمین برودت یا سرمایش بر اساس سیکل تبرید تراکمی در دستگاه می‌باشد. عملکرد قسمت کندانسینگ یونیت بدین گونه است که مبرد در داخل کویل انبساط مستقیم (DX) بعد از گرفتن گرمای هوای در تماس با سطح کویل و کاهش دمای آن، خود افزایش دما پیدا کرده و تبخیر می‌شود و بر اثر فشار مکش کمپرسور به سمت آن حرکت می‌کند. مبرد در داخل کمپرسور متراکم شده و با سطح فشار بالاتر به سمت کندانسور می‌رود.

مبرد مافوق گرم در داخل کندانسور بر اثر تبادل حرارتی با هوای آزاد تقطیر شده و بصورت مایع پرفشار به سمت اواپراتور جریان می‌یابد. مبرد مایع پرفشار قبل از ورود به اواپراتور می‌بایست از اکسپنشن ولو (شیر انبساط) عبور کرده تا فشار آن تا حد فشار اولیه کاهش یابد، بدین ترتیب یک سیکل تبرید در کندانسینگ یونیت کامل می‌شود.

در واقع کویل انبساط مستقیم (DX) نقش اواپراتور را در روفتاپ پکیج و کندانسینگ یونیت دارد و وظیفه جذب حرارت و کاستن دمای هوا در دستگاه با آن است.

علاوه بر قطعات اصلی‌ای که به آن‌ها اشاره شده، قطعات کنترلی و حفاظتی متعددی نیز برای دقت در عملکرد و افزایش طول عمر کندانسینگ یونیت در دستگاه تعبیه می‌گردد.

قطعاتی از قبیل سوئیچ‌های فشار بالا و پایین و روغن، گیج‌ها، سنسورهای دمایی و رطوبت و … .

وظایف اصلی یک سیستم تهویه مطبوع ساختمانی به شرح زیر می‌باشد:

کنترل دما با استفاده از سیستم گرمایشی یا سرمایش
کنترل رطوبط با استفاده از رطوبت دهی یا خشک کردن هوا
کنترل کردن سرعت وزش هوا در واحد
تمیز کردن و پاک کردن هوا
ضد عفونی کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها
از بین بردن بوی هوا و از بین بردن گاز های سمی در هوا

هر یک از سیستم های تهویه مطبوع باید قادر به انجام تمام وظایف بالا باشند اما همانطور که در مقاله ی انواع تهویه مطبوع نیز گفتیم، برخی از سیستم های تهویه مطبوع فقط برای سرمایش و برخی فقط برای گرمایش استفاده می‌شوند که اگر از این سیستم ها استفاده می‌کنید باید از هر دوی آن در ساختمان استفاده کنید تا هم در زمان سرما و هم در زمان گرما، هوای مطلوبی داشته باشید..

مزایای سیستم تهویه مطبوع

به طور کلی شرایط آب و هوایی تاثیر مستقیم بر روی روحیه و حالات روانی، سلامت فیزیکی و… افراد دارد.

همچنین با توجه به اینکه امروزه افراد زمان زیادی را در ساختمان به سر می‌برند (زمانی را در محل کار و زمانی را در منزل)، بنابراین سیستم تهویه مطبوع خوب، تاسیر زیادی را در سلامت جسمی و روحی افراد دارد.

بنابراین اگر سیستم تهویه مطبوع مناسبی در ساختمان استفاده شده باشد، افراد می‌توانند بهتر و دقیق تر فعالیت های خود را انجام دهند.


اهمیت کمپرسور اینورتر

اهمیت سیستم های تهویه مطبوع و کمپرسور اینورتر به گونه ای است که هرچقدر هم یک ساختمان شیک و گران قیمت باشد، اما زمانی که سیستتم تهویه مطبوع مناسب در آن به کار نرفته باشد قابل سکونت نیست و نمی‌توان در آنجا زندگی کرد.

بالاتر نیز بخشی از اهیمت های این سیستم ها و تاثیر آن بر روحیه افراد را گفتیم و در بخش سیستم تهویه مطبوع برای دفتر کار نیز مزایا و اهمیت این سیستم ها برای شرکت ها و دفاتر کار را مطرح کردیم.

بی شک جهت راه اندازی یک محیط مسکونی، صنعتی، تجاری و … به ملزوماتی از جمله سیستم تهویه هوا و هواساز نیاز می باشد. سیستم‌ های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی که به اختصار HVAC شناخته شده است؛ دارای انواع مختلفی می‌ باشد که هر یک از آن ها دارای یک سری ویژگی‌ ها و مزیت‌ های به خصوصی می باشند. اما مسئله ای که در این پست می‌ خواهیم به آن بپردازیم این است که تفاوت بین سیستم تهویه هوا و هواساز چیست؟ چرا که ممکن است سیستم تهویه هوا را با هواساز یکی بدانید. پس اکنون جهت بررسی تفاوت‌ های بین سیستم تهویه

معتبر دستگاه هواساز چیست؟

برای بررسی هر چه بهتر تفاوت سیستم تهویه هوا با هواساز بهتر است به طور جداگانه در مورد مکانیزم و نحوه کارکرد آن ها بپردازیم. در مورد سیستم هواساز باید بگوییم که همان طور که از اسمش مشخص است، دستگاهی است که باعث ایجاد هوای مناسب در یک محیط می‌ شود.

در واقع منظور از هوای مناسب این است که دما و رطوبتش ایده آل باشد؛ بلکه این هواساز به کمک دمنده ای که دارد می‌ تواند هوای محیط را به چرخش درآورد و هوای لازم را در یک محیط بسته ایجاد کند.

دستگاه هواساز دستگاهی است که همراه با سیستم‌های گرمایش و سرمایش به کار می‌رود تا هوا را در ساختمان به جریان انداخته و آنجا را تهویه کند. دستگاه های هواساز دستگاه‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند و به سیستم کانال‌کشی متصل می‌شوند که هوای خارج شده از داخل ساختمان را جمع می‌کنند و هوای تهویه شده را در داخل فضای ساختمان پخش می‌کنند. تولیدکنندگان دستگاه هواساز این ابزار را با مشخصات متفاوتی تولید می‌کنند. در این مقاله نکاتی را بیان کرده‌ایم که به خرید یا فروش هواساز مناسب برای اهداف مشخص به شما کمک می‌کنند.

در واقع هواساز یک دستگاهی است که در سیستم های تهویه هوا جهت به چرخش در آوردن هوای سرد و یا گرم و یا رطوبت محیط نصب می‌ شود. زمانی که سیستم تهویه هوا هوای سرد و گرم را فراهم می‌ کند؛ این هواساز است که هوا را در کل ساختمان توزیع کرده و باعث ایجاد هوایی دلچسب می‌ شود.


[ بازدید : 332 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

نیاز به خطوط تخلیه میعانات

سه شنبه 14 دی 1400
15:07
امین

سیستم وی ار اف تقریبا شبیه به چیلر تراکمی است. تفاوت عمده سیستم وی آر اف با چیلر تراکمی در مدار آن می باشد. در واقع در مدار سیستم vrf آب وجود ندارد و مبرد مستقیما انرژی گرمایی بین یونیت های داخلی و خارجی را حمل می کند. به عبارت دیگر در کولر گازی وی ار اف عمل خنک کنندگی و سرمایش مستقیما با استفاده از مبرد انجام می شود. این در حالی است که در چیلرها ، آب درون یک مبدل جا سازی شده در چیلر ، سرد شده و با پمپ به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود.

فواید سیستم‌های VRF عبارتند از:

  • برخلاف سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی، سیستم مبرد متغیر برای ارسال هوای مطبوع در تمام ساختمان به اتوماسیون متکی نیست.
  • تنظیمات متغیر به شما امکان می‌دهد برای هر منطقه از فضای کاری خود، درجه حرارت و جریان مناسب را تنظیم کنید.
  • ۳۰ درصد کارآمد‌تر از سیستم‌های HVAC معمولی است.
  • به لطف تجهیزات سبک و مدولار سبک، نصب این سیستم آسان است.
  • قابلیت گرمایش و سرمایش همزمان بدون وجود مجرای کار را دارد.
  • به طور متوسط قابلیت ​​۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری نسبت به سیستم‌های دیگر تهویه مطبوع را دارد.

مضرات سیستم‌های VRF عبارتند از:

  1. نیاز به سیستم تهویه اختصاصی برای انتقال هوای بیرون به مناطق مختلف
  2. خطوط مبرد طولانی و تعداد زیادی اتصالات شاخه ممکن است منجر به نشت مبرد شود.
  3. نیاز به خطوط تخلیه میعانات برای هر واحد داخلی VRFاست.
  4. استفاده از گرمای اضافی ممکن است برای گرم شدن سریع لازم باشد.
  5. رعایت حداکثر مقدار مبرد مجاز در یک حجم معین
  6. برای سرمایش در تمام سال در آب و هوای سرد ایده آل نیست.
  7. یافتن پیمانکاران و تکنسین‌ها جهت تعمیر و نگهداری که با این فناوری آشنا باشند دشوار است.

اگر شما از کولر گازی و اسپلیت استفاده می کنید به احتمال زیاد بار ها با نام کولرگازی نسل جدید با سیستم VRF یا همان وی ار اف مواجه شده باشید. اما شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که منظور از سیستم وی آر ف کولر گازی و اسپلیت چیست؟ در ادامه این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم VRF کولرگازی ، خرید و یا اطلاع از قیمت آن با ما همراه باشید.

به سیستم وی ار اف اسپلیت مرکزی وی ار اف نیز گفته می شود. زیرا همانند اسپلیت ها به صورت دو تکه ساخته می شود. این سیستم برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ در ژاپن اختراع و تولید شد. لازم به ذکر است که هم اکنون سیستم های تهویه مطبوع VRF در ۵۰ درصد از ساختمان های اداری و در ۳۳ درصد ساختمان های بزرگ تجاری این کشور به کار می رود.

سیستم VRF چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که کولر های گازی جدید با استفاده از سیستم وی ار اف تولید و عرضه می شوند. اما منظور از وی آر اف کولر گازی چیست؟ وی ار اف در واقع مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow و به معنی متغیر جریان مبرد می باشد. سیستم VRF در واقع و به عبارت بسیار ساده دستگاه یکپارچه سرمایشی و گرمایشی است که به صورت دو تکه (شامل یونیت خارجی و یونیت های داخلی) ساخته شده و با لوله کشی مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل می شوند.


یونیت خارجی وی آر اف در مکانی خارج از ساختمان مانند پشت بام یا حیاط نصب شده، به صورت مرکزی به چندین یونیت داخلی یا همان فن کویل متصل می شود و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می کند. در سیستم وی آر اف با تکنولوژی خاصی می توان مقدار جریان مبردی که به هر یونیت داخلی ارسال می شود را کنترل و دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده ، دمای هر فن کویل را مستقلا و به میزان دلخواه تنظیم نمود.
نحوه عملکرد سیستم وی ار اف

فن کویل زمینی : این دستگاه ها معمولا در ظرفیت های ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه تولید می‌شوند که قادر به هوا دهی به صورت بالایی یا روبرویی هستند.
فن کویل سقفی : این دستگاه ها دارای ۲ نوع با کابین و بدون کابین هستند. ظرفیت این سیستم ها مانند مورد قبلی بین ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ می‌باشد و در بالای سقف کاذب نصب می‌شود.
فن کویل کاستی : این مدل نیز نوعی از سیستم های سقفی می‌باشد که کویل آن در بالای سقف کاذب نصب می‌شود و با استفاده از ریموت نیز می‌توانید دمای آن را تنظیم کنید.

سیستم فن کویل تخصصی

فن کویل دیواری : این سیستم ها نیز از نظر کارکرد فرق چندانی با مدل های دیگر ندارد و بر روی دیوار نصب می‌شود. این سیستم ها امروزه بسیار مورد توجه سازندگان قرار ککرفته است.
فن کویل کانالی : ظرفیت این ف کویل ها بین ۶۰۰ الی ۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و دارای ۲ ن.ع ایستاده و افقی می‌باش
دو نوع سیستم مختلف فن کویل برای وی آر اف وجود دارد:

خنک شونده با هوا: که در آن چندین کمپرسور به یک حلقه لوله کشی مبرد وصل می‌شوند. توجه ویژ‌ه‌ای باید به انتخاب تجهیزات در مکان‌هایی با شرایط محیطی گرم (دمای هوای بالاتر از ۹۵ درجه فارنهایت) اتخاذ شود.

خنک شونده با آب: که در آن چندین کمپرسور به یک حلقه منبع آب وصل می‌شوند و امکان بازیابی حرارت بین واحدهای کمپرسور را فراهم می‌آورد.


موضوعات: عمومی,گوناگون,
[ بازدید : 319 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

برخی از مزایای داکت اسپلیت

سه شنبه 14 دی 1400
15:06
امین

یکی از سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی، داکت اسپلیت میباشد که بسیار کاربردی بوده و با مصرف انرژی کم، بازده بالایی دارد.

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست داکت به معنای کانال بوده و این سیستم از کانال کشی های زیادی استفاده میکند.

با استفاده از داکت اسپلیت متوان هوای گرم و هوای سرد را تامین کرد. البته در این سیستم ها میتوان برای کاهش مصرف برق در فصول سرد سال میتوان از کویل آب گرم استفاده کرد.
داکت اسپلیت ها نوعی سیستم سرمایش و گرمایش هستند که یکی از سیستم های تهویه مطبوع به شمار میروند.

سیستم تهویه مطبوع با انجام عملیاتی روی هوا، آن را از نظر دما و رطوبت برای ساکنین مطلوب تر میکند. پس این سیستم هم که یکی از این سیستم های تهویه مطبوع است، همین کار را انجام میدهد.

این سیستم ها از ۲ یونیت تشکیل شده اند.

بخش مرکزی آن که خارج از ساختمان نصب میشود، بر اساس تنظیماتی که روی آن انجام میشود، متناسب با فصلی که در آن هستیم، هوای گرم یا سرد را تولید میکند.

بخش داخلی آن که معمولاً در سقف کاذب نصر میشود نیز با کانال کشی ها به بخش خارجی متصل است و هوای تولید شده در بخش مرکزی را در داخل واحد به جریان در می آورد.این دستگاه نیز مانند بسیاری از لوازم و سیستم های دیگر، دارای انواع مختلفی میباشد.

این سیستم ها دارای ۲ نوع میباشند:

سیستم های اینورتر
سیستم های معمولی

در سیستم های اینورتر، موتور دستگاه به صورت متغیر کار میکند که سرعت بیشتری دارد و در نتیجه در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی میشود. منظور از متغیر این است که، زمانی که دمای هوا مطلوب تر باشد موتور دستگاه با دور کومتری کار میکند و زمانی که هوا مطلوب نیست موتور با دور بیشتری کار میکند. در نتیجه مصرف انرژی کاهش پیدا میکند.

در سیستم های معمولی، دور موتور ثابت بوده و همیشه در یه سرعت کار میکند تا زمانی که شما تنظیمات آن را تغییر دهید.
این دستگاه نیز مانند بسیاری از لوازم و سیستم های دیگر، دارای انواع مختلفی میباشد.

انتخاب تخصصی داکت اسپلیت

بالاتر برخی از مزایای داکت اسپلیت را گفتیم که داکت اسپلیت دارای مصرف برق پایین بوده و همچنین هزینه اولیه آن پایین است چرا که بهجای خرید چندین دستگاه و استفاده از ۱ دستگاه مجزا برای هر واحد می‌توانید از یک دستگاه مرکزی برای کل ساختمان استفاده کنید، علاوه بر این گفتیم که هزینه نگهداری از داکت اسپلیت پایین است.

به طور کلی داکت اسپلیت ها دارای ۲ بخش جدا هستند، یکی یونیت داخلی یا هواساز و یکی یونیت خارجی که این ۲ بخش با استفاده از یک لوله مسی به یکدیگر متصل شده اند.

در واقع، هوای سرد و یا گرم، در دستگاه مرکزی تولید شده و با استفاده از کانال ها به دستگاه داخلی که در اتاق ها قرار دارد وارد می‌شود و این دستگاه، هوا را در داخل اتاق یا واحد به جریان در می‌آورد.

بنابراین استفاده از داکت اسپلیت برای ساختمان های بزرگ با تعداد واحد زیاد، پیشنهاد می‌شود.

این سیستم ها دارای ۲ نوع میباشند:

سیستم های اینورتر
سیستم های معمولی

در سیستم های اینورتر، موتور دستگاه به صورت متغیر کار میکند که سرعت بیشتری دارد و در نتیجه در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی میشود. منظور از متغیر این است که، زمانی که دمای هوا مطلوب تر باشد موتور دستگاه با دور کومتری کار میکند و زمانی که هوا مطلوب نیست موتور با دور بیشتری کار میکند. در نتیجه مصرف انرژی کاهش پیدا میکند.

چیلر تراکمی به تنهایی اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی در موتورخانه ساختمان هستند. در همین راستا وجود رسوب در لوله‌های داخلی دستگاه، نشت سیال مبرد و یا سایر عوامل دیگر می‌تواند هزینه‌های راهبری دستگاه را به نحو چشمگیری (حدود ۸ تا ۱۰ درصد) افزایش دهد.

کارکرد چیلرها در شرایط بهینه می‌تواند سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه کاهش هزینه‌های انرژی، راهبری و نگهداری چیلر تراکمی شود. در حال حاضر با استفاده از روش‌های نگهداری چیلر از راه دور و مانیتورینگ ۲۴ ساعته دستگاه‌ها و چیلرهای ساختمان، می‌توان احتمال بروز خطا و خاموشی در دستگاه‌ها را به حداقل رساند و از طرف دیگر در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات پدید آمده اقدام نمود.

در سیستم های معمولی، دور موتور ثابت بوده و همیشه در یه سرعت کار میکند تا زمانی که شما تنظیمات آن را تغییر دهید.

گزارش روزانه اولین قدم برای نگهداری و راهبری کارآمد هر چیلری در موتورخانه ساختمان است. ثبت رویدادها و گزارشات، تاریخچه عملیاتی دستگاه شامل دمای قسمت‌های مختلف، فشار نواحی مختلف، سطح سیال و نرخ جریان آب عبوری در کندانسور و اواپراتور را برای شما فراهم می‌کند. فن‌آوری‌های مانیتورینگ از راه دور به شما امکان نظارت مداوم بر عملکرد داده و ثبت گزارشات روزانه در آنها به صورت کاملاً پیوسته‌ای انجام می‌شود. در صورت عدم وجود سیستم مانیتورینگ، بایستی چک‌لیست‌های لازم برای این منظور تدوین گردیده و به طور منظم توسط اپراتورها و راهبران دستگاه تکمیل شود.


[ بازدید : 315 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

قولی را در تعهداتی که به دیگران می دهید

سه شنبه 14 دی 1400
15:05
امین

تعریف موفقیت برای هرکس متفاوت تر از فرد دیگری است زیرا فردی موفقیت را در آرامش داشتن می داند در حالی که فردی دیگر موفقیت را در پول و ثروت میبیند ولی به طور کلی می توان تعریف موفقیت را رسیدن به آن قله ای در نظر گرفت که در طول عمر در تلاش برای فتح آن هستیم.

در ادامه موفقیت را از جنبه های مختلف مانند موفقیت در کسب و کار ویا موفقیت در تحصیل و یا موفقیت در روابط به شما آموزش خواهیم داد همچنین ۱۰ گام برتر برای موفقیت را به شما آموزش خواهیم داد.
تعریف موفقیت برای همه ما یکسان نیست زیرا اگر فقط یک تعریف واحد و کلی راجب موفقیت وجود داشته باشد پس باید همه انسان ها یک مقصد داشته باشند. موفقیت را می توان فتح آن قله ای در نظر بگیریم که حاضریم برای آن شبانه روز هم از نظر ذهنی و هم از نظر بدنی کار کنیم موفقیت در کار و یا در دانشگاه و… نوعی از آن هستند.

موفقیت را بدین گونه معرفی کرده است که اگر فکر می کنید که موفقیت صرفا داشتن پول زیاد است، پس شما یک شکست خورده هستید.

درست است که موفقیت از نظر هر کس متفاوت تر از فرد دیگری است اما برای رسیدن به موفقیت در زندگی چهار چوب ها و قوانینی وجود دارد که می تواند ما را به آن برساند.

شاد بودن و موفق شدن هدف نهایی ماست به طور مثال فردی که به دنبال ثروت است می داند که اگر ثروتمند شود انسان شادتر و موفق تری خواهد بود. اگر درون خودتان را دقیق بررسی کنید خواهید دید که شما نیز از اعماق وجودتان مایل به موفق شدن و رسیدن به شادی دائمی هستید؛ فرقی ندارد چند سالتان است و یا کجا زندگی می کنید و چه شغلی دارید در هر صورت شما عاشق موفقیت و شادی هستید.

موفق شدن موضوعی فراتر از پول داشتن و پیدا کردن مشتریان جدید است. موفقیت واقعی به معنای این است که شما به دنبال علایق و آرزوهای خود بروید و هدفمندانه زندگی کنید. از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرید.

مقالات مفید:


عامل موفقیت در زندگی چیست؟

عامل موفقیت در زندگی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: دسته اول عوامل بیرونی مانند زور بازو، کار، توانایی و مهارت های فیزیکی و… و دسته دوم که به مراتب مهم تر از اولی هست مانند افکار، احساسات، توانایی و مهارت های ذهنی و… است. به اعتقاد ثروتمندان و افراد برتر جامع ۹۹ درصد عوامل داخلی و ۱ درصد عوامل بیرونی در موفقیت ما سهیم هستند.

گام اول هدف گذاری

در گام اول، شما باید مسیر موفقیت خود را ترسیم کنید. برای این کار، باید علائق خود را به خوبی بشناسید. قبل از دستیابی به هر گونه موفقیتی، شما باید فکر کنید و مشخص کنید که موفقیت برای شما چه معنایی دارد؟ ممکن است سالها زمان ببرد تا تشخیص دهید که از زندگی خود چه می خواهید؟ چه علایقی دارید؟

کدام ارزش ها و اهداف در زندگی شما اولویت دارند؟ با این کار، شما به زندگی خود معنا می بخشید و می توانید اهدافتان را مشخص کنید. اگر شما در تعیین اهداف و علائق خود مشکل دارید، از دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید به شما کمک کند
فهرستی از اهدافتان مشخص کنید

کارهایی که برای رسیدن به آنها باید انجام دهید را لیست کنید. مطمئن شود که هم اهداف کوتاه مدت و هم اهداف بلند مدت خود را لیست کرده اید. فراتر از اهداف مالی و شغلی خود فکر کنید. به موضوعاتی چون بهبود روابط خانوادگی، بهبود شخصی، ارتقای مهارت، یادگیری موضوعات جدید و تبدیل شدن به انسانی بهتر فکر کنید.

یک مهلت برای هر هدف تعیین کنید و متعهد شوید که در آن زمان به هدفتان دست پیدا می کنید. در تعیین اهداف خود، به یاد داشته باشید که اهداف شما باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط با مهارتهای شما و زمان محور باشند. در ابتدای راه، اهداف خود را به هدفهای کوچکتر بشکنید ؛ مثلا اگر رویای جهانگردی را دارید، هدف خود را طوری تعیین کنید که تا چند سال آینده، پول پس انداز کنید و ۱۰ کشور دنیا را ببینید. بعد از رسیدن به این هدف، هدف بزرگتری برای خود تعیین کنید. در صورتیکه احساس میکنید در این زمینه به یک استاد نیاز دارید ناپلئون هیل یکی از بهترین هاست

گام دوم زندگیتان را هدفمند کنید

هدفمند زندگی کنید. برای رسیدن به آرزوهایتان و تبدیل شدن به انسانی که دوست دارید، شما باید به کارهایی که انجام می دهید، دقت داشته باشید. دائما از خودتان بپرسید: «این کارهایی که انجام می دهم، مرا به هدفهایی که در زندگی خود دارم می رساند؟»
اگر دائما احساس بی حوصلگی می کنید، مدام در گذشته هستید و روزهای خود را بیهوده سر می کنید، به این خاطر است که شما فراموش کرده اید چه فرد بزرگی هستید و چه اهداف بزرگی دارید.

باید مراقب وقت خود باشید. از زمانهای آزاد خود برای انجام کارهای مورد علاقه تان استفاده کنید تا انرژی شما بیشتر شود. مثلا به جای تماشای تلویزیون در آخر هفته، سرگرمی های دلخواه خود را انجام دهید یا به ملاقات شخصی که دوستش دارید بروید. فعالیتهایی که انجام می دهید باید برای شما جذاب و لذت بخش باشند. شما می توانید اوقاتی در روز را به تجسم خلاق آرزوهایتان اختصاص دهید و هیچ کار فیزیکی در آن زمانها انجام ندهید.

گام سوم به خود تعهد داشته باشید

به خود تعهد بدهید و به تعهدات خود وفادار باشید. تنها برنامه ریزی کافی نیست. شما باید به اهداف و قولهایی که به خودتان می دهید، متعهد باشید. هم چنین خوش قولی را در تعهداتی که به دیگران می دهید نیز رعایت کنید. اگر به کسی می گویید که کار خاصی را انجام خواهید داد، پس انجامش دهید. هم چنین اگر برای انجام کاری مطمئن نیستید، قول انجام دادنش را ندهید.

مقالات مفید:

درباره توانایی ها و محدودیت های خودتان صادق باشید. از لغو برنامه هایی که با دیگران می گذارید، خودداری کنید. به خودتان تعهد بدهید و به آنها بچسپید! تعهداتتان را روی کاغذ بنویسید و آنها را در جایی آویزان کنید که می توانید آنها را ببینید. مطمئن شوید که تعهدات شما، باعث پیشرفت و حرکت شما به سمت اهدافتان می شود. هر از گاهی، اهداف خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که آنها، شما را به مسیر درست هدایت می کنند.

به یاد داشته باشید که گذشته ناموجود هست و فقط اکنون است که واقعا وجود دارد. زندگی در اکنون جریان دارد. تلاش کنید تا افکار منفی را از ذهن خود بیرون کنید تا بتوانید از لحظه حال لذت ببرید. اگر فکر منفی به ذهنتان خطور کرد، به جای مقاومت در برابر آن، فکر را به عنوان یک اندیشه منفی بپذیرید و کنارش بگذارید.

مقاومت کردن در برابر افکار منفی، سبب قوت گرفتن آنها می شود. اگر هر روز تمرین کنید که از زندگی در اکنون لذت ببرید، میزان آرامش و شادی شما به تدریج بیشتر می شود. عادت کنید که موضوعات کوچک اطرافتان را ببینید. از احساسات خوب کوچک قدردانی کنید؛

مثلا حس گرمای خورشید روی پوستتان، احساس تماس پاهای خود با زمین، تماشای منظره های طبیعی و دیدن آثار هنری از جمله حس های خوب روزانه هستند. با اهمیت دادن به این حس ها، شما می توانید ذهن خود را به آرامش دعوت کنید و قدر تک تک لحظه های زندگی خود را بدانید.

زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. متاسفانه، بسیاری از مردم موفقیت های خود را با موفقیت دیگران می سنجند! اگر می خواهید احساس خوشبختی و خوشحالی کنید، زندگی خودتان را فقط با ملاک ها و معیارهای خود ارزیابی کنید. خیلی ها عادت کرده اند که نقاط ضعف زندگیشان را با نقاط قوت زندگی مردم مقایسه کنند.

به یاد داشته باشید که برخلاف تصور شما، در زندگی افرادی که آنها را شاد و خوشبخت می دانید، ناراحتی، ناامیدی و مشکلات وجود دارند و در پشت پرده زندگی آنها وجود دارد. شاید شما هرگز این ناراحتی ها را نبینید ولی وجود دارند.

برای ترک این عادت، استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و به خودتان یادآوری کنید که زندگی هر کس، چالش ها و سختی هایی دارد. به جای مقایسه خود با افرادی که به نظر بهتر از شما هستند، خود را با انسانهای پایین تر مقایسه کنید و درصدد کمک به افراد ناتوان، فقیر و بیمار کنید. با انجام کارهای خیر، میزان شادی و اعتماد به نفس شما بیشتر می شود.

گام ششم قدردان نعمت های زندگی باشید

نعمت هایی که در زندگی خود دارید را بشمارید و سپاسگزار باشید. اگر همواره تمرکز خود را روی نداشته هایتان بگذارید، همواره احساس ناراحتی و کمبود می کنید. به جای تمرکز روی آنچه ندارید، روی داشته های خود تمرکز کنید و زمانی از روز را برای قدردانی کردن بابت داشته های خود صرف کنید. از موضوعات ظاهری فراتر بروید و از خدا بابت موضوعات والاتر مانند سلامتی، عشق، خانواده و دوستان، همسر، لحظات شاد و آرامشتان سپاسگزاری کنید.

شما باید به موفقیت های بیرونی نیز دست پیدا کنید. برای این که به موفقیت برسید؛ گاهی لازم است در زمینه موردنظر خود آموزش ببینید. مطالعه و آموزش دیدن، به شما دانش، مهارت و اعتبار می بخشد تا حداکثر توانایی را برای رسیدن به اهدافتان به دست آورید. آمارها نشان داده است که هرچه بیشتر آموزش ببینید، می توانید پول بیشتری به دست آورید و به جایگاه بهتری برسید. منظور از آموزش، حضور در دانشگاه نیست. برنامه های آموزشی و کارگاه ها نیز می توانند باعث ارتقای مهارتها و دانش شما شوند. یادتان باشد همواره از آموخته های جدید خود لذت ببرید.


[ بازدید : 318 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

با خودتان و دیگران صادق هستید

سه شنبه 14 دی 1400
15:04
امین

بیشتر ما در برهه ای از زمان چنین موقعیت هایی را تجربه نموده ایم. به جای اینکه به شیوه ای واقعی عمل کنیم، به دیگران چیزی می گوییم که دوست دارند بشنوند و برخلاف ماهیت واقعی خودمان عمل می کنیم. به طور خلاصه غیرواقعی زندگی می کنیم. زندگی و کار به این صورت خسته کننده، ناامیدکننده و محدودکننده است. ضمناً ما را از دست یابی به پتانسیل واقعی مان هم باز می دارد. نقطه مقابل این مسئله، زندگی و کار به صورت اصیل و واقعی است. وقتی به خود اجازه می دهیم تا خودمان باشیم، می توانیم آزاد و رها از ایده ها و انتظارات دیگران زندگی کنیم و می توانیم جهت خود را در زندگی انتخاب کنیم.

واقعی بودن چیست، شامل چه چیزی است و چگونه می توانیم در زندگی خود واقعی تر به نظر برسیم.

به نظر می رسد به تعداد روان شناسان و فیلسوفان و عالمان و محققان، تعاریف متفاوتی از اصالت وجود دارد. با این حال، تعریف متداول این است که اصالت داشتن به معنی زندگی مطابق با ارزش ها و اهداف خود و نه مطابق با ارزش ها و اهداف دیگران است. به زبان ساده تر، اصالت یعنی پایبند بودن به شخصیت، ارزش ها و روح خود و در عین حال بی توجهی به فشارهای تحمیلی. وقتی اصالت دارید یعنی با خودتان و دیگران صادق هستید و مسئولیت اشتباهات تان را می پذیرید. ارزش ها، آرمان ها و اعمال تان با هم تناسب دارند. در نتیجه، به عنوان فردی حقیقی و اصیل شناخته می شوید و دوست دارید تا پیامدهای پایبند بودن به آنچه که فکر می کنید درست است را بپذیرید.

واقعی زندگی کردن همواره آسان نیست. گاهی اوقات پایبند بودن به آنچه که می دانید درست است، یعنی با جمعیتی مخالفت کنید. این کار یعنی غیرمتعارف بودن، خود را در معرض احتمال آسیب از طرف دیگران قرار دادن و انتخاب جهت سخت تر.

از یک سو این کار به معنی از دست دادن بعضی فرصت هاست. شما باید این مسئله را بپذیرید. با این حال، در بلندمدت محتمل است که فرصت های بسیار بیشتری برای تان فراهم گردد، فرصت هایی که برای کسی که بی ثبات، آشفته، مردد یا غیرواقعی است فراهم نباشد. زندگی واقعی داشتن، نسبت به پنهان کردن شخصیت حقیقی، ثمربخش تر هم هست.

مقالات مرتبط:

چگونه خودمان باشیم؟

جملات تاکیدی قانون جذب

کائنات چیست

وقتی واقعی زندگی می کنید، نباید نگران آنچه گفته اید یا نگفته اید، چگونه عمل نموده اید یا اینکه آیا کار درست را انجام داده اید یا خیر باشید. زندگی واقعی یعنی اینکه بتوانید به خودتان و انگیزه هایتان اعتماد کنید. واقعی بودن مزایای دیگری نیز دارد:

اعتماد و احترام: وقتی به خودتان پایبند هستید، نه تنها به قضاوت ها و تصمیم هایی که می گیرید اعتماد می کنید، بلکه دیگران نیز به شما اعتماد می نمایند. آنها به خاطر اینکه شما پای ارزش ها و باورهایتان می ایستید به شما احترام می گذارند.

  • اخلاق مداری: وقتی اصالت دارید، اخلاق مداری هم دارید. در انجام کارهای صحیح تردید نمی کنید، پس نباید هیچ گاه از خودتان انتقاد کنید. آن کسی که هستید، آنچه انجام می دهید و آنچه بدان باور دارید، همگی کاملا منطبق با یکدیگرند.
  • توانایی مقابله با مسائل: وقتی با خودتان و دیگران صادق باشید، به جای اینکه از مسائل طفره بروید یا اصلا آنها را نادیده بگیرید، قدرت و آزادی عمل برای مقابله سریع با آنها را دارید.

سنت دشمن خودخواهی ست؛ چرا که به پیشینیان این اجازه را می دهد که به جای ما تصمیم بگیرند. هیچ حق انتخابی ندارید، چه برسد به اینکه بخواهید «بیش از حد» به خودتان برسید. در ماه ژوییه هر سال باید یک هفته را توی کلبه ای در جنگل سر کنید چون پدر و مادرتان، و پدر و مادرشان، این کار را می کردند.

شما الان دیگر بزرگ سالی هستید که علاقه ی شدیدی به نوکی دارد و سواحل آمالفی را به کوهستان کتسکیل ترجیح می دهد، پس شاید وقت آن باشد که سنت خودتان را پایه گذاری کنید و دیگران را با آن آزار بدهید. به این می گویند «این به آن در». ولی شما که هیولا نیستید، یادتان است؟ پس وقتی سنت جدیدی را می سازید به نام وقت آزادم را هرطور که بخواهم سپری می کنم، می توانید خانواده تان را هم با سوغاتی های خوبی در سنت تان شریک کنید.

  • محقق ساختن پتانسیل ها: وقتی به خودتان اعتماد دارید و آنچه که فکر می کنید درست است را انجام می دهید، می توانید همه پتانسیل هایتان را در زندگی محقق سازید. به جای اینکه به دیگران اجازه دهید آنچه برای تان مناسب است را به شما اختصاص دهند، خودتان کنترل زندگی تان را به دست می گیرید.
  • اعتمادبه نفس و عزت نفس: وقتی واقعی و حقیقی هستید و کار درست را انجام می دهید، می توانید به خودتان اطمینان کنید که تصمیم درست را می گیرید. این امر به نوبه خود منجر به اعتماد به نفس و عزت نفس، خوش بینی و رضایت بیشتر از زندگی هم می گردد.
  • استرس کمتر: اگر هر روز آنچه را می گفتید که بدان باور داشتید، به خود پایبند بودید و مطابق با این امر رفتار می کردید، چه احساسی داشتید؟ خوشحالی و عزت نفسی که حس خواهید کردید را تصور کنید. خودتان بودن استرس بسیار کمتری نسبت به زمانی دارد که کسی دیگری باشید.

صداقت بخش مهمی از اصالت است. با این حال، بین صداقت و راستگویی با دیگران، تفاوت زیادی وجود دارد. دکتر هریت لرنر (Harriet Lerner) در کتاب The Dance of Deception بین این مفاهیم تمایز قائل می گردد. وی می گوید صداقت گاهی اوقات نشان دهنده افکار و احساسات سانسور نشده ماست، در حالی که حقیقت نیازمند ظرافت، زمان، مهربانی و همدلی با شخص دیگری است.

خویشتن دوستی چه اهمیتی دارد چرا باید خودمان دوست داشته باشیم؟ اگه خودمان را دوست نداشته باشیم آیا اتفاقی می افتد؟ وقتی خودمان را دوست داشته باشیم خودمان را همان گونه که هستیم بدون هیچ شرم، بهانه، یا نقابی دوست داریم احساس بهتری به همه چیز داریم و باعث میشه که شادی و خوشحالی به زندگی ما سرازیر شود ما وقتی خودمان را میبخشیم احساس بهتری داریم و احساس رضایت از زندگی بالاتر میرود.

باعث میشه که تمرکز ما به کارهایی که پیش رو داریم بالاتر برود داشتن کینه فقط باعث میشود که حال ما بدتر بشود و در گذشته مان بمانیم . کینه داشتن مانند این است که خودت سم بخورید وانتظار داشته باشید که دیگری بمیرد ما رها کردن را بلد نیستیم یاد گرفتیم که به زخم های عاطفی کهنه و داستان غم انگیز زندگی خود بچسپیم و فکر میکنیم که با ماندن درگذشته احساس بهتری داریم. فکر میکنیم که با این کار وقتی یک جایی هستیم حرفی برای گفتن داریم که بگیم چه اشتباهاتی انجام دادیم برای رهایی باید بپذیریم، تسلیم شویم و رخم های گذشته را رها کنیم.

باور کنید داشتن آن زخم ها کمکی به ما نمیکنند اگر زندگی کردن با اتفاقات گذشته باعث میشد که حالمان بهتر بشه تا حالا این اتفاق افتاده بود

ما باید سعی کنیم تا همواره نسبت به افراد پیرامون مان راستگو باشیم؛ چرا که بعضی افراد گاها صداقت بی رحمانه را تهاجمی، قضاوت نماینده و حتی خودخواهانه می دانند. صداقت سانسور نشده می تواند روابط و حرفه ها را هم به خطر بیندازد.


موضوعات: عمومی,گوناگون,
[ بازدید : 316 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

این سیستم ها با تبخیر آب میتوانند محیط را خنک کنند

جمعه 5 آذر 1400
13:37
امین

شکل زیر به صورت پایه‌ای و دقیق، نحوه عملکرد یک سیستم خاص تهویه مطبوع و HVAC را نشان می‌دهد. توجه کنید که در سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC معمولا یک دستگاه تنظیم خودکار وجود دارد که تعیین می‌کند فضای اتاق باید گرم یا سرد شود. همچنین این دستگاه وظیفه تعیین درجه حرارتی که دمای اتاق باید به آن برسد را نیز به عهده دارد.


فن کویل چیست؟

یک دستگاه فن کویل (FCU) وسیله ای ساده است که شامل مبدل حرارتی و فن است. این دستگاه بخشی از سیستم تهویه مطبوع موجود در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی و … است. یک فن کویل، دستگاهی با قابلیت های گوناگون است که گاهی اوقات با مکش هوای موجود، درجه حرارت فضای محیط اطراف خود را تنظیم می کند. این کنترل توسط یک سوئیچ دستی خاموش/ روشن یا یک ترموستات انجام می شود. تر موستات به فن یا به شیر کنترل فرمان می دهد که با تغییر دور فن یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می توان به دمای مطلوب در هر فضا دست یافت.

اساسا دستگاه های فن کویل با آب سرد و گرم از دیگ های مرکزی و چیلر تغذیه می شوند. فن کویل ها برای آن که انرژی تولید شده توسط مولد انرژی (گرم کننده یا خنک کننده) را به محیط ارائه دهند، معمولا از دو لوله (گرم یا سرد) و چهار لوله (هر دو واحد گرمایش و خنک کننده به صورت همزمان) بهره می گیرند.

دستگاه فن کویل نصب نسبتا ساده ای دارد. با این حال، برای اطمینان از عملکرد کارآمد نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. هنگامی که یک فن کویل هوا را خنک می کند، آب کندانس شده به روی کویل ها وارد سینی زیر آن می شود و از آنجا توسط لوله ی درین، آب باید تخلیه گردد.
انواع فن کویل
فن کویل کاستی

فن کویل کاستی به دلیل آن که قابلیت نصب در سقف کاذب را دارد، هیچ فضایی را اشغال نمی کند. همچنین از طراحی ظاهری مناسبی برخوردار است و بسیار زیبا به نظر می رسد. بنابراین افرادی که می خواهند فضای کمتری را به فن کویل اختصاص دهند و از طرف دیگر مایل نیستند که زیبایی محیط شان تحت تاثیر قرار گیرد، در مجموع فن کویل کاستی را انتخاب می کنند. در حال حاضر، عمدتا مراکز خرید لوکس و ادارات از فن کوئل نوع کاستی استفاده می کنند. در هنگام انتخاب این دستگاه باید به نکاتی از جمله قابلیت نصب بر روی سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب درین به خارج توجه نمود.
فن کویل کاستی یک طرفه

فن کویل کاستی یک طرفه

فن کویل کاستی یک طرفه عمدتا در سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. طراحی این محصول برای جریان هوای یک طرفه است و نصب آن بر روی سقف آسان است.
فن کویل کاستی چهار طرفه

فن کویل کاستی چهار طرفه

فن کوئل های کاستی چهار طرفه، دارای ۴ جهت مختلف برای دهش هوای سرد یا گرم هستند. آن ها به یک پمپ درین برای خارج کردن آب کندانس مجهز شده اند. روش کنترل میزان دما و حجم هوا در این دستگاه ها معمولا از طریق ریموت کنترل انجام می گیرد.
فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار درون سقف کاذب قرار داده می شود. از مزایای این نوع فن کویل سادگی نصب و انتخاب محل دریچه هوادهی برای مصرف کنندگان است. در بیشتر پروژه های ساختمانی، این فن کویل در بالای درِ ورودی هر فضا و زیر سقف کاذب نصب می گردد. در زیر آن دریچه بازدید جهت دسترسی، تعمیر و نگهداری تعبیه می شود.
فن کویل کانالی

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی دارای فشار استاتیک خارجی بالایی است. از نظر ظاهری مشابه فن کوئل سقفی توکار است و در داخل سقف کاذب قرار می گیرد. فن کویل های کانالی به دلیل صدای بالا و حجم هوای زیاد نسبت دیگر انواع فن کویل ها، معمولا در راهروهای ساختمان های تجاری، لابی ها و همچنین مکان هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.
فن کویل زمینی

فن کویل زمینی از جمله پرکاربردترین انواع فن کویل ها است که به صورت عمودی بر روی زمین نصب می گردد. این دستگاه عمدتا در مراکز اداری و مسکونی یا مکان هایی که امکان ایجاد سقف کاذب وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. که از جمله معایب آن اشغال فضا محیط است، اما هزینه نصب آن نسبت به سایر انواع سقفی و توکار کمتر است. طرز کار این مدل ها معمولا به صورت مکش از روبرو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی فن کویل است.
کاربردهای فن کویل

کاربرد فن کویل

کاربرد این سیستم مربوط به مواردی است که بخواهیم درجه حرارت هر فضا بطور جداگانه کنترل نماییم.

همچنین با استفاده از سیستم کویل از انتقال آلودگی بین اتاق ها جلوگیری به عمل خواهد آمد. کاربردهای مناسب این سیستم عبارتند از: هتل ها، ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری، بیمارستان ها و غیره.
مزایای فن کویل

مزیت اصلی فن کویل این است که سیستم لوله کشی آن نیاز به فضای کمتری دارد. این دستگاه قابلیت کار با یک سیستم چیلر و حرارت مرکزی را نیز دارد. همچنین می توان به منظور کاهش هزینه های انرژی ، فضاهای مختلف را به صورت مجزا کنترل نمود. این دستگاه امکان کنترل هر اتاق را به صورت جداگانه فراهم می کند. از آنجا که این سیستم می تواند با دمای پایین آب نیز گرم شود، درنتیجه برای مناطقی که تولید گرما صرفا توسط صفحات خورشیدی انجام می گیرد مناسب است. برای طراحی تأسیسات موجود ساختمان، لوله کشی و سیم کشی فن کویل از کانالهای بزرگ مورد نیاز برای یک سیستم تمام هوا ساده تر است.
سیستم لوله کشی فن کویل

سیستم های فن کویل به دو نوع تقسیم می شوند: فن کویل دو لوله ای و فن کویل چهار لوله ای. فن کویل دو لوله ای دارای یک لوله ورودی و یک لوله بازگشتی است. لوله تامین آب سرد یا گرم (بسته به هر فصل از سال) به فن کویل وظیفه انتقال آب را بر عهده دارد. واحدهای فن کویل چهار لوله ای دارای دو لوله تامین و دو لوله بازگشت است. این موضوع باعث می شود تا آب گرم یا سرد در هر زمان و بر حسب نیاز و فرمان کنترلی وارد فن کویل شود.

از آنجایی که اغلب لازم است همزمان قسمت های مختلفی از ساختمان را گرم یا سرد کنند، ، دستگاه فن کویل چهار لوله ای به دلیل توان تامین همزمان حرارت و برودت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

فن کویل ممکن است به شبکه های لوله کشی با استفاده از طرح های توپولوژی مختلف مانند “بازگشت مستقیم” مجهز به شیرهای بالانس مستقل از فشار، “بازگشت معکوس” متصل شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر نگاه کنید به کتاب ASHRAE “سیستم ها و تجهیزات ۲۰۰۸″، فصل ۱۲.
ترموستات های فن کویل

ترموستات دیجیتال هانیول مدل O3 TF428SN

ترموستات دستگاهی است که دمای یک حجم کنترل یا فضا را اندازه گیری می کند و فرامینی صادر می کند تا دمای سیستم در نزدیکی یک نقطه دلخواه حفظ شود.

https://lograno.com

ترموستات ها در سیستم هایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز باشد گرمایش یا سرمایش را به درجه حرارت مورد نیاز تنظیم کنند. از نمونه هایی که در آن ها ترموستات به کار رفته است می توان به گرمایش ساختمان ها، گرمایش مرکزی، سرمایش و تهویه مطبوع و وسایل آشپزخانه از قبیل اجاق و یخچال اشاره کرد.

ترموستات فن کویل به عنوان کنترل کننده “حلقه بسته” عمل می کند، که هدف آن کاهش خطا بین درجه حرارت مورد نظر و اندازه گیری شده است. گاهی اوقات ترموستات به صورت ترکیبی از حسگرهای حساس و کنترل یک سیستم، همانند ترموستات خودرو عمل می کند. در واقع ترموستات وظیفه تشخیص کم یا زیاد بودن دمای موجود نسبت به دمای مورد نظر را دارد تا فرمان تغییر جریان ورودی را به فن کویل بدهد.

ترموستات‌ فن کویل انواع مختلفی دارد که مهمترین تقسیم بندی، دو دسته ترموستات آنالوگ (ترموستات مکانیکی) و ترموستات دیجیتال است. ترموستات ها با توجه به نوع لوله کشی فن کویل ها (۲ یا ۴ لوله) انتخاب می شوند.
نحوه انتخاب فن کویل
نوع

فن کویل ها دارای انواع مختلفی مانند فن کویل های کاستی، یک طرفه یا چهار طرفه، سقفی توکار، کانالی و زمینی هستند که بر اساس نوع کاربری طراحان انتخاب می شود.
ظرفیت

در هنگام محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل (محسوس و نهان) هر فضا تعیین می گردد همواره سعی نمایید که ظرفیت فن کویل را در دور متوسط مبنای محاسبه قرار دهید.

ظرفیت فن کویل

Q: بار برودتی ساختمان بر حسب (BTU/MIN)

M: دبی هوای فن کویل بر حسب (CFM)

CP: گرمای ویژه هوا در فشار ثابت که عددی معادل ۰۱۸/۰ بر حسب (BTU/ft3. °F)

TΔ: اختلاف دمای بین هوای ورودی و خروجی فن کویل بر حسب درجه ی فارنهایت
سطح صدا

سطح صدا یکی از عواملی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. موفقیت یا شکست پروژه ی نصب ممکن است بر سطح صدای نهایی تاثیر داشته باشد، و این عامل اغلب نادیده گرفته می شود. از دیگر عوامل موثر بر سطح صدا می توان به ارتفاع سقف، نوع ساخت و ساز سقف، اتاق های آکوستیک و به طور کلی چگونگی قرار گرفتن فن کویل و نوع موتور و فن به کار گرفته شده اشاره کرد.

همچنین در انتخاب فن کویل باید به نکاتی مانند ابعاد دستگاه، زیبایی ظاهری، قابلیت کنترلی مناسب و قیمت آن نیز توجه کرد.
طرز کار فن کویل

آب سرد یا گرم تولید شده ی چیلر یا بویلر توسط پمپ ها از طریق رایزرها به لوله هایی با قطر کوچکتر فرستاده می شوند تا به فن کویل ها (FCU) هدایت شوند. FCU اساسا جعبه ای با فن داخلی است که هوای داخل فضا را می کشد و آن از روی کویل گرم یا سرد عبور می دهد تا دمای هوا را تغییر دهد و سپس این هوا را به داخل فضا پخش می کند. آب سرد به FCU وارد می شود و از طریق کویل خنک کننده (مجموعه ای از لوله های نازک) عبور کرده و گرمای هوای داخل آن را جذب می کند. آب سرد، گرم شده و در نتیجه هوا در سراسر آن سرد می شود. هنگامی که آب سرد از کویل خنک کننده خارج می شود، در حدود ۵ درجه سانتی گراد (۵۳.۶ درجه فارنهایت) گرمتر خواهد شد و به ۱۲ درجه ی سانتیگراد می رسد. سپس آب سردِ گرم شده از طریق رایزرهای مسیر بازگشت به سمت اواپراتور چیلر بازگردانده می شود. آب سرد مجددا خنک می شود و آماده چرخش درون ساختمان و جمع آوری بار حرارتی بیشتری خواهد شد.

نحوه عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC
شکل ۹: نحوه عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC

نکته مهمی که در شکل بالا مشاهده می‌شود این است که سیستم فوق طوری طراحی شده است که سیم پیچ‌ها یا کویل‌های موجود در مجموعه، قابلیت گرم یا سرد شدن را داشته باشند. توجه کنید که مطابق شکل، سیم پیچ‌ها توسط بویلر، گرم و توسط چیلر، سرد می‌شوند.

با دقت به شکل بالا متوجه می‌شوید که هوا ابتدا از بیرون به داخل سیستم می‌آید و سپس از روی سیم‌پیچ یا کویل‌ها عبور می‌کند و در نهایت پس از گرم یا سرد شدن، به درون اتاق منتقل می‌شود.

توجه کنید که همزمان با ورود هوا از سیستم تهویه مطبوع و HVAC به درون اتاق، قسمتی از هوای اتاق از طریق یکی از خروجی‌ها به سیستم تهویه مطبوع باز می‌گردد. در واقع با استفاده از این فرایند، هوای اتاق با هوای تازه جایگزین می‌شود.

نوع دیگری از سیستم‌های تهویه مطبوع حضور دارند که این سیستم‌ها، سیستم‌های تهویه مطبوع کوچک هستند. نحوه عملکرد این سیستم به صورت کلی اینگونه است که، ابتدا گرما از درون یک اتاق جمع آوری می‌شود و سپس این گرما به بیرون از اتاق منتقل می‌شود و در نتیجه این فرایند، دمای هوای اتاق کاهش می‌یابد. این سیستم را می‌توان در مکان‌هایی مانند خودروها مشاهده کرد. مکانیزم عملکرد این سیستم به صورت دقیق در شکل زیر به تصویر کشیده شده است.
سیستم تهویه مطبوع کوچک
شکل 10: نمایی از یک سیستم تهویه مطبوع کوچک

مکانیزم بالا نشان می‌دهد که چگونه یک سیستم گرما را از یک اتاق دریافت می‌کند و سپس گرمای دریافتی را درون یک مجموعه ذخیره می‌کند و در نهایت این گرما را به هوای بیرون از اتاق انتقال می‌دهد.

سیستمی که در بالا نشان داده شده، از پنج قسمت مهم تشکیل شده است و برای عملکرد صحیح این مجموعه، باید تمام این پنج قسمت به صورت صحیح و هماهنگ فعالیت کنند.
شیر انبساط

این وسیله باعث ایجاد یک محدودیت و توقف در مسیر جریان سیال درون سیستم می‌شود. نکته دیگر این است که این وسیله افت فشار زیادی را نیز در سیستم ایجاد می‌کند.
اواپراتور یا تبخیر کننده

این وسیله حاوی مبردی است که با استفاده از تبخیر این مبرد، دستگاه قادر خواهد بود تا گرمای موجود در محیط را از بین ببرد. توجه کنید که تبخیر یک فرایند گرماگیر است. بنابراین مبرد درون اواپراتور، طی فرایند تبخیر، از محیط گرما می‌گیرد.
کمپرسور

کمپرسور را می‌توان به صورت کلی به عنوان دسته‌ای از توربوماشین‌ها معرفی کرد. کمپرسور در سیستمی که در بالا معرفی شد، قلب تپنده سیستم را تشکیل می‌دهد. کمپرسور در این سیستم تهویه مطبوع، انرژی و نیروی پیشرانش یا تراست تولید می‌کند و در نتیجه این نیرو، مبرد درون سیستم به حرکت در می‌آید.
کندانسور

همانطور که اشاره شد گرمای اتاق توسط مبرد موجود در تبخیر کننده یا اواپراتور دریافت می‌شود. برای کامل شدن چرخه نشان داده شده، نیاز هست که مبرد تبخیر شده دوباره و طی فرایند میعان به حالت مایع بازگردد. این فرایند در کندانسور انجام می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که فرایند میعان، یک فرایند گرماده یا گرمازا است. بنابراین کندانسور در این فرایند، به عنوان وسیله‌ای محسوب می‌شود که گرما را از مبرد به محیط بیرون منتقل می‌کند.
خشک کن

به منظور حفظ کیفیت هوای اتاق، محفظه‌ای شامل فیلتر در اتاق قرار داده می‌شود که به وسیله آن می‌توان رطوبت و آلاینده‌های موجود در اتاق را تنظیم کرد. توجه کنید که حضور این مدل فیلتر برای یک فضای کوچک و بسته، ضروری به نظر می‌رسد.
انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC

شش نوع اصلی از سیستم‌های HVAC در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت. شیوه عملکرد کلی این شش سیستم تغییرات بسیار کمی نسبت به مباحث اشاره شده در بخش‌های قبل دارد.
پمپ حرارتی

همانطور که می‌دانیم، گرما به صورت معمول تمایل دارد که از جسم گرم به جسم سرد یا از محیط با دمای بالا به محیط با دمای پایین منتقل شود. اما پمپ حرارتی مجموعه‌ای است که مسیر حرکت حرارت را در خلاف حرکت معمول آن ایجاد می‌کند. در واقع پمپ حرارتی گرما را از جسم یا یک محیط با دمای پایین به جسم یا محیط با دمای بالاتر منتقل می‌کند.

شکل زیر نمایی از یک پمپ حرارتی را به تصویر کشیده است.
پمپ حرارتی
شکل ۱۱: نحوه عملکرد یک پمپ حرارتی

پمپ حرارتی یک سیستم با کارایی و بازده بالا است و با استفاده از روندی که در ابتدای بخش توضیح داده شد، دمای اتاق را کنترل می‌کند. حالتی را در نظر بگیرید که هدف از به کارگیری پمپ حرارتی، گرم کردن یک محیط است. در این حالت، پمپ حرارتی از چرخه و سیکل تبرید مورد استفاده در تهویه مطبوع و یخچال‌ها استفاده می‌کند ولی هوای گرم تولید شده را به سمت مخالف یعنی به درون اتاق منتقل می‌کند.

توجه کنید که با برعکس کردن جریان هوا در پمپ حرارتی، می‌توان از این وسیله برای خنک کردن یک اتاق استفاده کرد. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که وقتی پمپ حرارتی برای سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکان کویل‌ها در سیستم عوض می‌شود ولی چرخه عملکرد آن تغییر نمی‌کند.

در یک پمپ حرارتی، مایع موجود در تبخیر کننده و اواپراتور، به بخار تبدیل می‌شود و طی این فرایند از محیط گرما دریافت می‌کند. در مرحله بعد فشار این بخار توسط کمپرسور افزایش می‌یابد و پس از آن، گاز پر فشار به کندانسور وارد می‌شود و در این قسمت و طی فرایند میعان به مایع تبدیل می‌شود. توجه کنید که میعان یک فرایند گرماده یا گرمازا است و طی این فرایند، گاز موجود در سیستم گرما را به محیط انتقال می‌دهد.
یونیت پشت بامی

«یونیت پشت بامی» (Rooftop Unit) یا پکیج پشت بامی کاربرد بسیار زیادی در علم تهویه مطبوع و صنایع مرتبط به آن دارد. توجه کنید که این مجموعه را تحت عنوان «دستگاه انتقال هوا» (Air Handler) نیز معرفی می‌کنند.

این مجموعه، همانطور که از نام آن پیداست، از یک سیستم بزرگ تهویه مطبوع و HVAC تشکیل شده و در پشت بام قرار داده می‌شود. هدف از طراحی چنین سیستمی، معتدل کردن دمای یک محیط بزرگ است.

همانطور که اشاره شد، سیستم یونیت پشت بامی، از یک جعبه بزرگ در پشت بام ساختمان اداره یا سایر انواع ساختمان‌ها تشکیل شده است. درون این جعبه اجزای مختلفی مانند، یک دمنده، المان‌های گرمایش و سرمایش، فیلتر، محفظه‌ها و دمپرها قرار دارند.

جعبه بزرگی که در بالا معرفی شد، به داکت‌های سیستم تهویه ساختمان متصل است و از این طریق، هوای تولید شده در کل ساختمان توزیع می‌شود و در نهایت بر حسب مدلی که سیستم یونیت پشت بامی از آن استفاده می‌کند، هوا به داخل سیستم باز می‌گردد و چرخه کامل می‌شود. شکل زیر نمایی از یک سیستم یونیت پشت بامی یا دستگاه انتقال هوا را به تصویر کشیده است.
نحوه عملکرد یونیت پشت بامی
شکل 12: نحوه عملکرد یونیت پشت بامی
پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم

پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم و یا به صورت عمومی، هر کدام از پمپ‌های حرارتی زمین‌گرمایی، ابزارهایی برای تامین گرمایش و سرمایش پایدار و قابل تحمل هستند. در واقع این سیستم با استفاده از دمای متعادل زمین در زمستان و تابستان، گرمایش و سرمایش را انجام می‌دهد.

توجه کنید که استفاده از پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم، در زمان حاضر، روش رایجی نیست و دلیل این موضوع این است که این مجموعه باید در نزدیکی یک حجم انبوه آب قرار بگیرد. اما محبوبیت سیستم‌های مختلف پمپ حرارتی زمین گرمایی به سرعت رو به افزایش است. در واقع این سیستم یکی از سیستم‌های تولید انرژی پاک محسوب می‌شود و استفاده از آن کمک بسیار زیادی به محیط زیست می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که سیستم‌های پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم با بهره گرفتن از دمای متعادل زمین، بازده سیستم تهویه مطبوع و HVAC را بهبود می‌بخشند. توجه کنید که نکته فوق برای انواع مختلف پمپ حرارتی مانند فعالیت در آب یا زمین، کاربرد دارد. همچنین این نکته برای هر دو حالت گرمایش و سرمایش بیان شده است. شکل زیر نمایی از یک سیستم پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم را بیان می‌کند.
سیستم پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم
شکل 13: نمای کلی سیستم پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم

قدم بعدی در این سیستم این است که یک حفره در نزدیکی سیستم تهویه مطبوع یا HVAC ایجاد شود. بنابراین آب سرد در زیر زمین می‌تواند توسط سیستم به بالا منتقل شود و آب شرب و همچنین آب مورد نیاز برای چرخه پمپ حرارتی را تامین کند. بنابراین ابتدا آب بالا آمده از زمین، فیلتر می‌شود و سپس در یک مبدل حرارتی قرار می‌گیرد. بنابراین گرما از آب گرفته می‌شود و از این گرما برای افزایش دمای سیستم آب خانه استفاده می‌شود.

همانطور که بیان شد به وسیله سیستم پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم، می‌توان گرمایش و سرمایش و همچنین آب گرم مصرفی را در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری تامین کرد. در شکل زیر نمایی دیگر از یک سیستم زمین گرمایی را نشان می‌دهد که منبع تامین انرژی آن می‌تواند به صورت افقی یا عمودی در زمین باشد و یا این منبع می‌تواند یک رودخانه و مخزن آب در نزدیکی منطقه در نظر گرفته شود.
شیوه عملکرد منبع زمین گرمایی



همه اجزای تشکیل دهنده سیستم های پکیج در یک محفظه مشخص قرار دارند اما در سیستم های اسپلیت قسمت هواساز داخل و کنداسور خارج از محفظه قرار داده می شود و این دو قسمت به وسیله لوله های مسی و سیم های الکتریکی به هم اتصال می شوند.

دستگاه های تهویه مطبوع با توجه به نحوه تامین هوای مطبوع برای محیط داخلی نیز به دو دسته سیستم های کانالی و بدون کانال تقسیم می شوند. سیستم های کانالی در دو نوع پکیج و اسپلیت تولید می شوند.

انواع دستگاه های تهویه مطبوع بر اساس نحوه نصب و تامین هوای مطبوع Supply به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:
🔹سیستم های چیلر

در این نوع سیستم ها هوای خنک به وسیله یک عامل ثانویه به جز مبرد مانند (آب يا مخلوط آب و گليکول) تولید می شوند. در این دستگاه ها ابتدا عامل ثانویه در سیستم چیلر خنک می شود. سپس این عامل به داخل کویل ها واحد هواساز و يا فن کويل های مستقر در ساختمان انتقال داده می شود تا گرمای محیط را جذب کرده و محیط داخلی خانه را خنک کند و مجددا به دستگاه باز میگردد.

این سیستم ها در ظرفیت های مختلفی در بازار موجودند مانند سیستم هایی با ظرفیت پایین مانند آب سرد کن های معمولی و سیستم هایی با ظرفیت بسیار بالا مانند چيلرهايی با کمپرسورهای روتاری، پيستونی و سانتريفورژ همچنين چيلرهای جذبی
🔹سيستم های پکيج کانالی

سیستم پکیج کانالی سیستم هایی هستند که تمام اجزای آنها در یک محفظه مشخص قرار دارد. این سیستم های هوای خنک را تولید کرده و از طریق خروجی ها وارد کانال میکنند. در نهایت هوای مطبوع و خنک به محیط داخلی ساختمان فرستاده می شود.
🔹سيستم های اسپلیت کانالی

اجزای اسپلیت ها در دو بخش مشخص و مجزا قرار میگیرند و از طریق لوله های مخصوص تبريد به همدیگر متصل می شوند. در سیستم کانالی ، شبکه ای از کانال ایجاد شده که در مکانی نصب می شوند و کار آن ها هدایت کردن جریان هوای سرد و گرم از منبع هوای سرد و گرم می باشد.
🔹سيستم های اسپليت بدون کانال

این نوع اسپلیت ها (مانند کولرهای گازی اسپلیت) برای مکان هایی مناسب هستند که امکان نصب کانال برای آنها وجود ندارد. این نوع دستگاه ها در مکان هایی نصب می شوند و بدون نیاز به کانال کار خواهند کرد.
🔹سيستم های پکيج بدون کانال

کولر گازی پنجره ای یکی از پرکاربردترین انواع این نوع سیستمها است. این کولر گازی ها معمولا در دو ظرفیت 5000BTUH تا 32000BTUH به بازارها عرضه می شوند.

این کولر گازی ها را به گونه ای داخل پنجره یا دیوار نصب میکنند که کویل اپراتور آن به سمت محیط داخلی ساختمان و کویل کندانسور آن به سمت بیرون باشد. این نوع کولر گازی ها سر و صدای زیادی دارند و هوای سرد را به صورت ناهمگون در محیط توزیع میکنند.

دستگاههای تهويه پرتابل نیز از همین نوع سیستم ها هستند. این دستگاهها هوای سرد را به نقطه خاصی منتقل می کنند و در واقع به صورت وضعی عمل کنند.
🔹سیستم های تبخیری

این سیستم ها با تبخیر آب میتوانند محیط را خنک کنند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین سیستم های تبخیری هستند که قدرت خنک سازی آنها نسبت به اسپلیت ها بسیار کم است. سیستم کولرهای آبی آب با کمک الکتروپمپ از تشتک به ناودان که در بالای پوشال ها بر روی پوشالها آب می‌ریزد و آن ها را خیس نگه می‌دارد. رد شدن هوا از روی پوشال های مرطوب می تواند باعث تبخیر آب پوشالها بشود.
شکل 14: شیوه عملکرد منبع زمین گرمایی

شکل زیر هم به صورت مختصر شیوه استفاده از منبع زمین گرمایی در زمستان و تابستان را به تصویر کشیده است. با توجه به این شکل و همچنین توضیحات و شکل‌هایی که در بالا بیان شد، شیوه استفاده و کاربرد دقیق سیستم پمپ حرارتی با استفاده از مایعات گرم را در حالات مختلف می‌توانید به راحتی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.
منبع زمین گرمایی در زمستان و تابستان
شکل 15: منبع زمین گرمایی در زمستان و تابستان
سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC


[ بازدید : 317 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

یکی از نکات اساسی در بحث تهویه مطبوع

جمعه 5 آذر 1400
13:37
امین

سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع اندکی شبیه به سیستم یونیت پشت بامی هستند با این تفاوت که سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع برای مصارف خانگی طراحی شده‌اند. سیستم‌های تهویه مطبوع مانند کولرهای پنجره‌ای و اسپلیت‌های کوچک برای سرمایش اتاق‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و جرمی در حدود پنج تن دارند.

سیستم‌های داکت اسپلیت

کوچکترین و پرفروش‌ترین نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC، سیستم‌های بدون داکت هستند. به همین دلیل بخش جداگانه‌ای را به این سیستم‌ها اختصاص دادیم. سیستم‌های بدون داکت یا اسپلیت‌های کوچک، برای مکان‌های با اندازه نسبتا کوچک، مانند یک اتاق بزرگ یا چند اتاق کوچک طراحی شده‌اند.

در مقابل سیستم‌های تهویه مطبوع کوچک، سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی نیز حضور دارند، این سیستم‌ها برای مکان‌های بزرگ و با وزنی حدود 20 تن طراحی شده‌اند.

سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع، نیز بین دو سیستم فوق قرار دارند. در واقع این سیستم‌ها برای افرادی مناسب است که مقدار مصرف و حجم خانه آن‌ها بین دو سیستم فوق قرار داشته باشد. توجه کنید که دو مدل مختلف از سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع طراحی شده است که در ادامه مطلب به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

نوع اول این سیستم‌ها (سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع)، سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع با «کندانسور خنک شونده توسط آب» (Water Cooled Condenser) هستند. همانطور که از نام این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع پیداست، این مدل از سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌هایی هستند که خنک کننده و کندانسور آن‌ها به وسیله آب کار می‌کند.

توجه کنید که برای فعالیت این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع، آب به صورت ثابت و به مقدار کافی باید تامین شود. این مدل از سیستم‌ها معمولا در داخل ساختمان نصب می‌شوند. شکل زیر نمایی از عملکرد این نوع از سیستم‌ها را به تصویر کشیده است.
سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC
شکل ۱۶: اجزای مختلف سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC

نمایی از ظاهر این سیستم نیز در شکل زیر نشان داده شده است.
سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC
شکل ۱۷: نمایی از سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC

نحوه عملکرد کلی این مجموعه نیز در شکل زیر به خوبی نشان داده شده است.
سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC
شکل 18: نحوه عملکرد سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع و HVAC

نوع دیگری از سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع نیز حضور دارند که به نام سیستم‌های پکیج تهویه مطبوع با «کندانسور خنک شونده توسط هوا» (Air Cooled Condenser) معروف هستند. این نوع از سیستم‌ها، توسط هوای موجود در اتمسفر خنک می‌شوند و بنابراین یونیت‌های خارجی هستند و در محیط بیرون از خانه قرار می‌گیرند.

این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع از یک فن تشکیل شده‌اند که هوا را قبل از عبور از روی کویل‌های کندانسور به داخل محفظه می‌مکد. این موضوع مشابه حالتی است که در یونیت‌های پشت بامی مشاهده می‌شود.

این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع، نسبت به نوع قبلی (خنک شونده توسط آب) بسیار محبوب‌تر هستند. در واقع در این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع نیاز به طراحی دقیق و نگهداری منظم برای حضور جریان آب یکنواخت نیست. شکل زیر نمایی از این نوع از سیستم‌ها را به تصویر کشیده است.
اجزای مختلف سیستم تهویه مطبوع مرکزی با پکیج
شکل 19: اجزای مختلف سیستم تهویه مطبوع مرکزی با پکیج

شیوه قرار گرفتن اجزای مختلف این مجموعه در یک ساختمان نیز در شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود این مجموعه در خارج از ساختمان قرار داده می‌شود و از جمله یونیت‌های خارجی محسوب می‌شود. همچنین برای استفاده از این سیستم از کانال‌های خاصی در خانه استفاده شده است. بنابراین این سیستم از جمله سیستم‌های همراه با کانال به حساب می‌آید.
نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع مرکزی با پکیج
شکل 20: نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع مرکزی با پکیج
سیستم تهویه مطبوع و HVAC از نوع اسپلیت

سیستم «اسپلیت» (Split) به صورت ساده به حالتی گفته می‌شود که اجزای کلیدی آن از یکدیگر جدا شده‌اند و در مکان‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. در واقع نام اسپلیت نیز در زبان انگلیسی به معنای جدا شده است. در واقع بخشی از این سیستم شامل کندانسور و کمپرسور در بیرون از اتاق و بخشی دیگر مانند دمنده و تبخیر کننده در داخل اتاق قرار گرفته‌اند.

این نوع از سیستم‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول «اسپلیت‌های کوچک« (Mini Split) نام دارد که به «سیستم بدون داکت» (Ductless System) نیز معروف هستند. دسته دوم، «سیستم مرکزی» (central system) نام دارد.

تهویه مطبوع با استفاده از سیستم مرکزی، دو مدل مختلف دارد. در شکل بالا (بخش قبل)، نمونه‌ای از سیستم‌های مرکزی از نوع پکیج را نشان داده است. در سیستم‌های پکیج مرکزی، کمپرسور، کندانسور و اواپراتور در داخل یک پکیج قرار دارند و این پکیج در مکانی نزدیک خانه و یا در سقف خانه نصب می‌شود.

نوع دیگری از سیستم‌های مرکزی وجود دارد که این سیستم‌ها به سیستم‌های مرکزی اسپلیت معروف هستند. در این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع، کندانسور و کمپرسور در بیرون از مجموعه و اواپراتور در داخل خانه قرار می‌گیرد و با استفاده از کانال، جریان هوا در خانه توزیع می‌شود. شکل زیر نمونه از سیستم‌های مرکزی از نوع اسپلیت را به تصویر کشیده است.
نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع مرکزی با اسپلیت
شکل 21: نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع مرکزی با اسپلیت

سیستم مرکزی در واقع سیستم‌های به همراه داکت محسوب می‌شوند و این سیستم‌ها قادر به کنترل دما در محیط‌های مختلف هستند. در واقع با قرار دادن بادگیرهای کنترل جریان هوا، می‌توان دمای برخی از اتاق‌ها را بیشتر و برخی دیگر را کمتر تنظیم کرد.

بنابراین زمانی که یک اتاق یا فضا به ندرت استفاده می‌شود، نیازی به سرمایش آن نیست و با استفاده از این سیستم مرکزی می‌توان سرمایش آن اتاق را متوقف کرد و در نتیجه با این کار صرفه جویی بسیار زیادی در انرژی و هزینه می‌شود.

در یک سیستم تهویه مطبوع از نوع اسپلیت، مبدل حرارتی درون یک محفظه مرکزی قرار گرفته است و با استفاده از یک دمنده، هوا از روی تبخیر کننده یا اواپراتور عبور می‌کند و خنک می‌شود و در نهایت هوای خنک شده به درون اتاق منتقل می‌شود.

شکل‌های زیر نمونه‌ای از سیستم اسپلیت بدون داکت یا اسپلیت کوچک را به تصویر کشیده است. با دقت به این شکل‌های اجزای مختلف یک سیستم اسپلیت به خوبی مشاهده می‌شود. در این شکل‌ها قسمتی که در داخل اتاق قرار می‌گیرد و قسمتی از سیستم اسپلیت که در خارج از اتاق قرار می‌گیرد به صورت مجزا به تصویر کشیده شده‌اند.
اجزای داخل اتاق یک اسپلیت
شکل 22: اجزای مختلف بخش داخل اتاق یک اسپلیت
اجزای قسمت‌های خارج اتاق یک اسپلیت
شکل 23: اجزای مختلف بخش خارج اتاق یک اسپلیتنحوه قرار گرفتن این نوع از سیستم‌ها نیز در شکل زیر به خوبی نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود اجزای مختلف این سیستم به صورت مجزا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. بخشی از این سیستم در بیرون قرار دارد و بخشی دیگر که شامل تبخیر کننده یا اواپراتور و دمنده هوا است در داخل اتاق قرار گرفته‌اند. در واقع قسمت خنک این سیستم در داخل اتاق و قسمت داغ آن در بیرون از اتاق قرار گرفته است.
نحوه قرارگیری اجزای مختلف یک اسپلیت
شکل 24: نحوه قرارگیری اجزای مختلف یک اسپلیت

دسته بندی سیستم های تهویه مطبوع بر اساس محل نصب و اندازه دستگاه

یکی دیگر از دسته بندی های انواع سیستم تهویه به محل نصب و مقیاس آنها بازمی‌گردد: محلی، ناحیه ای و مرکزی.


سیستم تهویه مطبوع محلی

نوع محلی سیستم تهویه مطبوع در محل خود فضای مد نظر قرار می‌گیرد و تمام آنجا را تحت پوشش قرار می‌دهد و خودکفا است. در این نوع، یک سیستم برای یک منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سیستم تهویه ناحیه ای

نوع ناحیه ای سیستم تهویه مطبوع چندین منطقه را پوشش می‌دهد و یک سیستم برای چندین منطقه استفاده می‌شود.


سیستم تهویه مطبوع مرکزی

نوع مرکزی سیستم تهویه مطبوع هم برای کنترل تهویه چندین فضا توسط یک کنترل کننده اصلی در یک اتاق انجام می‌شود. این اتاق اصلی که حاوی سیستم مادر است ممکن است از فضاهای مدنظر دور باشد، اما همه آنها را در پوشش خود دارد.

این نوع از سیستم تهویه مطبوع، کمترین میزان فضا در اتاق را نیازمند است. همچنین کمپرسور و مبدل حرارتی آن می‌تواند در مکان دورتر از ساختمان اصلی قرار بگیرد. بنابراین انعطاف پذیری زیادی در شیوه استفاده از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارد.

سیستم‌های بدون داکت، اصلی‌ترین و بیشترین سهم در بازار را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع با توجه به طراحی منعطف این سیستم‌ها و قابلیت بهره گرفتن از آن‌ها در خانه‌های مسکونی، استفاده از این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع کاربرد بسیار زیادی دارد. این سیستم‌ها به راحتی نصب می‌شوند و زیبایی به خصوصی نیز دارند و در برخی از حالات، بخشی از تزئینات خانه به حساب می‌آیند.

ویژگی منفی سیستم‌های بدون داکت نسبت به سیستم‌های مرکزی این است که این سیستم‌ها هزینه عملکرد بالاتری دارند. اما این سیستم‌ها ویژگی‌های مثبتی نیز دارند. یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها این است که نیاز به نصب داکت در طول ساختمان ندارند. بنابراین در یک ساختمانی که ساختن آن تکمیل شده، سیستم بدون داکت بهترین گزینه به حساب می‌آید و نیاز به تغییرات اساسی برای نصب داکت و کانال ندارد.

توجه کنید که بعد از تکمیل ساخت یک ساختمان، ایجاد داکت کار بسیار سختی به حساب می‌آید و راحت‌ترین کار استفاده از سیستم‌های بدون داکت است. این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع در شکل زیر هم به تصویر کشیده شده است.

سیستم‌های بدون داکت

بنابراین می‌توان بیان کرد که یک سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک ساختمان است که سلامت و راحتی برای زندگی در آن ساختمان را تامین می‌کند و تاثیر به سزایی در میزان مصرف انرژی دارد. بنابراین انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع درست، کمک بسیار زیادی به صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه و افزایش راحتی و سلامت دارد. نکته دیگری که به صورت دقیق به بررسی آن پرداخته شد این است که انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه مطبوع و HVAC با توجه به مکان و اندازه ساختمان وجود دارد که شش مورد مختلف آن به صورت دقیق و کامل مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از نکات اساسی در بحث تهویه مطبوع ساختمان‌ها این است که یک سیستم مناسب تهویه مطبوع با هدف کنترل دما، رطوبت و کیفیت هوای ساختمان ایجاد می‌شود. نکته دیگر این است که مباحث مطرح شده در علم تهویه مطبوع کاربرد بسیار زیادی در طراحی یک اتاق تمیز و همچنین کنترل آلاینده‌ها در اتاق تمیز دارد. توجه کنید که طراحی درست یک سیستم تهویه مطبوع، نیاز به انجام شبیه‌سازی دقیق و انجام محاسبات مختلف در علم دینامیک سیالات محاسباتی دارد.

این مطلب ابتدا به صورت دقیق مفاهیم کلی مورد استفاده در تهویه مطبوع و سیستم‌های HVAC را مورد مطالعه قرار داد و در ادامه انواع بخش‌های موجود در یک سیستم تهویه مطبوع و HVAC مانند سیستم گرمایش و سرمایش، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از این موارد، نحوه عملکرد سیستم‌های مختلف تهویه مطبوع و HVAC بیان شد و در انتهای مطلب نیز انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع به همراه مزایا و کاربردهای آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای فهم دقیق مباحث تهویه مطبوع، مفهوم نقطه شبنم و شیوه استفاده از نمودار سایکرومتریک به صورت دقیق مطالعه شده‌اند.


[ بازدید : 138 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پاور وب است. || طراح قالب پاور وب
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]