در دنیای امروز هشتگ چیست؟

اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم.

هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌ بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به طور کاملا اختیاری، انتخاب کنند که مطالبشان در کنار چه مطالبی پیدا شوند. درکل به منظور جلب توجه، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی و ساختاری، محتوایی و کاربردی در آن مهم است.
اصول نگارشی و ساختاری هشتگ

برای تبدیل کردن کلمات به هشتگ نه نیازی به نرم‌افزار خاصی است نه نیاز به برنامه نویس تا یک کلمه را به شکل لینک دربیاید. فقط پیروی از نکات ساده زیر کافیست:

ساختاری بدون فاصله

بین کلمات و حروف از هیچ فاصله‌ای نمی‌توان استفاده کرد.
در زبان انگلیسی اگر بخواهیم برای یک جمله هشتگ بسازیم، حروف همه کلمات را به هم وصل می‌کنیم و در فارسی هم برای به هم وصل کردن حروف کلمات، از علامت Underline (شیفت + منها)، استفاده می‌کنیم. برای مثال؛ #نقل_قول فرم درست‌تری نسبت به(#نقلقول) است.
پلتفرم‌هایی که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند

platforms

اکثر پتلفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌ها پشتیبانی می‌کنند. بزرگ‌ترین رسانه‌های اجتماعی که از این علامت کوچک و پرکاربرد استفاده می‌کنند در ادامه لیست شده‌اند:

توییتر: شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ توییتر، زادگاه هشتگ‌های مدرن امروزی است. به همین دلیل نیز استفاده از این هشتگ‌ها در توییتر نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی کامل‌تر بوده و طعم و بوی دیگری دارد (در سرتیتر “لحن و صدا” بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد). هشتگ‌ها در توییر بیشتر برای دسته‌بندی موضوعات خاص و مکالمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قسمت “Trends” نیز می‌توانید لیستی از هشتگ‌هایی که بیشتر استفاده شده‌اند را مشاهده کنید. در این مورد در مقاله هشتگ چیست و تاثیر آن در بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید.شما می‌توانید هشتگ‌ها را در توییتر مورد جستجو قرار دهید و توییتر نیز فیلترهای مختلفی در اختیارتان قرار می‌دهد تا تنها توییت افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنید مشاهده کنید و یا اینکه تمامی توییت‌هایی که در اینباره جستجو شده است را ببینید.
فیس‌بوک: فیس‌بوک به تازگی و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی پشتبانی از هشتگ‌ها را به پلتفرم خود اضافه کرده است. با کلیک بر روی یک هشتگ شما به لیستی از پست‌ها ارجاع داده می‌شوید که از این هشتگ استفاده کرده‌اند. نتایج به نمایش درآمده نیز تنها به افرادی که شما می‌شناسید محدود نخواهند بود.
اینستاگرام: هشتگ‌ها مکمل عکس‌هایی هستند که شما در این شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر عکس به اشتراک می‌گذارید. هتشگ‌ها به شما کمک می‌کنند کاربران دیگر را پیدا کرده و یا برای خود دنبال‌کننده به دست آورید.

گوگل پلاس: هنگامی که شما بر روی یک هشتگ در گوگل پلاس کلیک می‌کنید، نتایج جستجو شامل آن هشتگ به همراه پست‌هایی که دارای تگ‌ها و یا کلمات کلیدی مشابه هستند، است.

تامبلر: پست‌های تامبلر نیز یک قسمت مخصوص به نام “Tag” دارند که شما می‌توانید تگ‌های مورد نظر خود را در آنجا وارد کنید. عملکرد این تگ‌ها همانند هشتگ‌های توییتر برای سازماندهی موضوعات است اما علامت هش (#) به صورت خودکار اضافه می‌شود.

پینترست: از هشتگ‌های پینترست برای نشانه‌گذاری و جستجوی محتوا استفاده کنید. با کلیک بر روی یک هشتگ در توضیحات یک پین، نتایجی برای شما به نمایش در می آید که دقیقا شامل آن هشتگ بوده و یا پین هایی که کلمات یا عبارات مشابه در توضیحاتشان دارند.

آیا درباره اینکه چه هشتگی در تمامی شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را داشته کنجکاو شده‌اید؟ به وب‌سایت Hashtags.com مراجعه کنید تا بتوانید داغ‌ترین هشتگ‌ها را پیدا کنید.
لحن و ص
علاوه بر اینکه در شبکه اجتماعی توییتر از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی و سازمان‌دهی مطالب استفاده می‌شود، هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ استفاده‌ی دیگری نیز دارند. شما می‌توانید در توییتر از هشتگ‌ها برای بیان لحن و صدا نیز استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که در هر توییت می‌توانید از چندین هشتگ استفاده کنید اما سعی کنید هیچ‌گاه پا را از یک محدوده‌ای فراتر نگذارید. معمولا در هر توییت ۱ تا ۳ هشتگ، تعداد مناسبی به شمار می‌آید.
استفاده کردن از حروف بزرگ انگلیسی ابتدای کلمات جز قوانین نگارش هشتگ نیست اما باعث می‌شود هشتگ شما را خوانا تر کند تا کلمات و عبارات در قالب قانون حروف پشت سر هم را راحت‌تر خوانده شود: برای مثال؛ #KnowWhatIMean منبع اکادمی دیجیتال مارکتینگ
ساختار اجزای تشکیل دهنده: در ساختار هشتگ نمی‌توان از نقطه یا علائم استفاده کنید برای مثال: ممکن است شما برای ساخت هشتگ از نام تجاری خود استفاده کنید اما این موضوع همیشه جواب نمی‌دهد چون ممکن است در بین حروف نام تجاری شما علائم یا نقطه داشته باشه که اگر در هشتگ استفاده شود هشتگ کار نمی‌کند مانند؛ #Caroline’s Cupcakes
یک هشتگ می‌تواند از کلمه معمولی، اصطلاح، ترکیب اختراعی یا ترکیبی از حروف، عدد و عبارت باشد.
از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید.

جایگاهی مناسبی برای هشتگ‌ها

هشتگ‌ها را می‌توانید با توجه به هدف یا استراتژی محتوا و کسبو‌کارتان در جذب مخاطب در جاهای مختلف استفاده کنید.
هشتگ‌ها را می‌توانید به صورت مستقل در ابتدا یا انتهای یک متن یا محتوا استفاده کنید.
هشتگ‌ها را می‌توانند طوری به کار ببرید که به صورت مستقل نبوده و جزیی از ساختار یک جمله باشند. یک جمله تاثیر گذار که از لحاظ اثربخشی بسیار قوی است اگر قوی‌ترین کلمه آن به هشتگ تبدیل شود یک رزوانس تولید می‌کند که میزان اثربخشی را دوبرابر می‌کند و بسیار در انتشار مطلبتان تاثیر‌گذار است.

اصول محتوایی هشتگ

برای ساخت هشتگ‌ها از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید که تلفظشان سخت نباشد و به خوبی در ذهن ماندگار شود.
برای ساخت هشتگ‌ها مطمئن شوید که کلمه یا جمله‌ای که برای هشتگ انتخاب کرده‌اید برای جستجو محبوب و آسان است، این یعنی از ساختارهای پیچیده خودداری کنید.
محتوای هشتگ انتخابی باید با محتوای تولیدی ما، نام تجاری و یا کسب‌وکارمان مرتبط باشد و این کاملا به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا با یک برچسب‌گذاریِ، خاص مرتبط است.